שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אַתָּה מַגְזִים

הלכות בשמירת הלשון:
איסור קבלת לשון הרע

בדיקת חמץ, מעשה ברבי לוי יצחק מברדיטשוב

בראשית דיבורנו נקדים ונאמר כי חג פסח הוא חג של דיבור, פסח הינו פה- סח, מלשון דיבור. בלילה הזה יש לנו מצווה מהתורה לספר ביציאת מצרים, ולכן נשתדל לדלות מעט מים פניני חז"ל על חג הפסח...:

"בליל י"ד בודקין את החמץ" זוהי מצווה חשובה לחפש בחורים ובסדקים שמא נשאר חמץ באיזה מקום שלא ניקינו. זהו החמץ הגשמי שאנו רואים אותו במוחש. אך הגמרא מלמדת אותנו כי יש לבדוק את החמץ שבליבנו!!! מי יכול לערוב לעצמו כי הוא מושלם? לכן צריך כל אחד להסיר מליבו את כל הדברים הרעים ולהתחיל להתמקד בדברים טובים. הגר"ל בלאזר זצ"ל המחיש את הדברים בצורה נפלאה, כפרי הגיע אל העיר הגדולה, ראה כבישים סואנים, מאות אנשים ברחובות, עשרות חנויות מלאות בכל טוב. כשנרגע מכל השפע שראה, חשב לעצמו כי חייב הוא לקחת איתו משהו אל הכפר כדי להראות לכולם שם מנפלאות העיר הגדולה. מה אקח? אולי אקח מבדי המשי הנפלאים והיפים הללו, לא וודאי לא יעריכו אחיי הכפריים את יופי הבדים, אולי אקח מנורות מאירות, אך גם זה לא התאים כי הכפר לא היה מחובר לחשמל.

לפתע צדה עינו מוכר פנסים ללא חשמל, מיד רכש לו פנס ודמיין את עצמו צועד בכפר בלילה עם הפנס הדלוק וכל הכפר צועד אחריו בתדהמה.פנה הפרי לדרכו והנה ראה מולו התקהלות אנשים על חדר צר, הלך ושאלם לפשר העניין? ענו לוכי בפנים יש ראינוע. המצאה מדהימה שבה נראים דמויות אנשים הזזים על מסך ענק. מיד רכש הכפרי כרטיס ונכנס פנימה, ישב באולם חשוך שבסופו יש מסך ענק בצבע לבן, לפתע הושלך הס באולם יצאו קרני אור מאחור ועל המסך נראו דמויות אנשים נעות .נהנה הפרי מן המחזה היפה אך רצה לראות יותר טוב ולכן הדליק את הפנס וכיוונו אל המסך... כמובן שהדמויות התבהרו ולא נראו היטב, מכל עבר צעקו אליו שיכבה את הפנס, הוא ניסה להסביר להם כי הוא רק רצה לראות יותר טוב.אינך מבין צחכו עליו כולם כאן רואים רק בחושך...!!

רבותי אף אנו נמצאים בעולם שרואים בחושך אנו רצים פעמים רבות בחיינו אחר ההבל, כנאמר "וילכו אחר ההבל ויהבלו" לעיתים אנו רואים אנשים שנראים לנו צדיקים אך הם רשעים, ולפעמים ההפך. כנאמר "כי האדם יראה לעינים וה" יראה ללבב" לכן אל לנו לשפוט את חברנו נשאיר זאת לבורא עולם, רק נשתדל אנו להוציא מליבנו את החמץ. ככל יכולתנו.


מסופר על רבי לוי יצחק מברדיטשוב שהיה אוהב ישראל גדול, ותמיד היה מחפש רק ללמד זכות על עמנו הקדוש והטהור. בערב פסח שעות מועטות קודם החג הלך אל השוק ראה גוי אחד ופנה אליו בשאלה, שמא יש לך סחורה מוברחת מהמכס? וודאי ענה הגוי יש לי ככל שתחפוץ. עזבו רבי לוי יצחק והלך אל יהודי אחד שמא יש לך חמץ שאל הרב? חס ושלום ענה היהודי, וכך סבב לו הרב מיהודי ליהודי וכולם ענו כך. נשא רבי לוי יצחק עיניו לשמיים ואמר מי כעמך ישראל ריבונו של עולם, קיסר רוסיה מלך אדיר הוא, שרים רבים לו, חיילים בכל מקום לשמור שלא יעבירו סחורה ללא רשות ואף על פי כן סחורות רבות יש בשוק. ואילו אתה בורא עולם כתבת לנו בתורתך "ולא יראה לך חמץ" ללא חיילים וללא שמירה אין חמץ לעמך ישראל אפילו קודם החג.


מעשה שבא לפני רבי יוסי בר מבריסק יהודי בערב חג ושאלו האם מותר לו לעשות בליל הסדר ארבע כוסות חלב במקום יין? מדוע בחלב התפלא הרב וכי אתה חולה? חס ושלום ענה היהודי בריא אני אך אין ידי משגת לקנות יין, פנה הרב לרבנית כי תיתן לו 25 רובל כדי לקנות ארבע כוסות יין. לא ולא סירב האיש לקבל מתנת חינם, באתי לשאול שאלה בהלכה לא לצדקה. שכנעו הרב כי נתון לו הדבר בהלוואה עד שיוטב מזלו. שמח היהודי ופנה לדרכו. לאחר שיצא מבית הרב פנתה אליו הרבנית מדוע נתת לו סכום רב והרי לארבע כוסות יין מספיקים שני רובלים? אינך מבינה הסביר לה הרב הרי הוא רצה לצאת ידי חובה בליל הסדר איך היה אוכל דגים ובשר עם חלב, אלא למד אני מכך כין לו גם כדי סעודת החג לכן נתתי לו כדי צורכו...

רבי עקיבא איגר דקדקן גדול בהכנסת אורחים היה. ליל הסדר אחד הסבו על שולחנו הרבה אורחים ביניהם היה אחד שבשעת סיפור ההגדה נתקלה ידו בכוס היין ולכלכה את השולחן הצחור. ראה זאת רבי עקיבא והפיל אף הוא את הכוס ואמר בקול רם רואה אני כי השולחן רעוע....

נסיים בברכת חג כשר ושמח לכל עם ישראל.