שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אֲתָר וַאֲתָר

הלכות בשמירת הלשון:
לשון הרע בלי לגרום נזק

מעלת הצדקה

בשבח מעלתה וכוחה של הצדקה

 

 א) על ידי שנותן צדקה מקרב את הגאולה. שנאמר שמרו משפט ועשו צדקה

כי קרובה ישועתי לבוא (ישעיהו נ"ו {ב"ב דף י}.

משום כך אנו נוהגים להזמין בחג הפסח עניים יותר משאר רגלים ולא עוד

אלא יוצאים בהכרזה בהגדה כל דכפין ייתי ויכול,שכן אמרו חז"ל בניסן נגאלו

ובניסן עתידים להיגאל,והיינו ע"י הצדקה נגרום לקרב הגאולה משום מידה כנגד מידה

כשם שאנו קוראים את העניים לאכול על שולחננו כבני חורין כן יעשה עמנו הקב"ה למהר גאולתנו.(עיין בהגדה שבח פסח על מאמר כל דכפין)  

 

 ב) על ידי שנותן צדקה כגון המאכיל ומשקה לעניים ויתומים על שולחנו

הרי זה קורא אל הקב"ה ועונה לו ומתענג עליו שנאמר אז תקרא והשם יענה.

סימן זה יהיה בידך כל זמן שאתה רחמן המקום עליך ירחם.(מת"ע פ"י הט"ז).

 

ג) על ידי שנותן צדקה נחשב במקום קרבן שבא לכפר על עוונותיו.

בגמרא חגיגה דף כ"ז כתיב והמזבח עץ ולבסוף כתיב זה השולחן לפני השם

מתחיל במזבח וסיים בשולחן(יחזקאל מ"א-כ)

ואמרו רבי יוחנן וריש לקיש בזמן שבית המקדש היה קיים מזבח מכפר עליו

ועכשיו שולחנו של אדם מכפר עליו.

 

ד) על ידי שנותן צדקה זוכה שחוט של חסד נרשם על פניו ומזיקים בדלים הימנו.

כמו שמבואר בזוהר(הקדמה ט –רעד) בשעה שהקב"ה אוהב את האדם שולח לו דורון,

ומהוא הדורון? עני שיזכה בו, ומיד נחשב המצווה בפניו כחוט של חסד, ובבוא צרה ח"ו

בעולם רואה המשחית רושם בפני זה ואינו מתקרב אליו.

 

ה) על ידי שנותן הצדקה זוכה שמלאך הצדקה עומד לימינו בשעה שניתן רשות למלאך

הפורענות להיפרע ממנו.אין מלאך הממונה על הצדקה מניחו אלא רץ והולך בין מלאכי

שלום במרום והם נותנים לו ריצה ועומד לפני הקב"ה ומלמד עליו סנגוריה . באותה שעה הקב"ה אומר למלאכי הפורענות אל תגעו בו כי מצאו לו זכות.

 

ו) על ידי צדקה זוכה שהעניים מבקשים עליו רחמים והקב"ה שומע תפילתם שנאמר

כי שומע אל אביונים השם(תהילים ס"ט-ל"ד) וכתיב "קרוב השם לנשברי לב(ל"ב-י"ט)

 

ז) על ידי הצדקה של האדם בעולם הזה ,ומתכוון עליו שיחיה העני ולא ימות אף הקב"ה

מתכוון על הנותן שיחיה ולא ימות.(תנא דבי אליהו זוטא פ"א).

ובתנא דבי אליהו אמרו שם אם ראית פני חברך שנתדלדל ומטה ידו אל יחזירהו ריקם,

כדי שתנצל מכל רע שנאמר שומר מצווה לא ידע דבר רע.ועוד המקבל עליו לתת צדקה לעני מיד משפיעים עליו מלמעלה ועוזרים לו להחזיק ברכה במעשי ידיו.(ירושלמי פאה).

*** והעיקר שבעיקרים שעל ידי הצדקה נפתח המעיין למעלה ואור הרחמים מתפשט

       עד המחשבה העליונה והשכינה שהייתה ענייה בגלות מתעשרת מהשפע הגדול

        הבא עליה מלמעלה ועושר ההוא מתפשט בכל העולמות של מטה, והעשיר

          (השמח בחלקו) שעושה צדקה למטה עם העני גורם שיתעורר העשיר

           העליון הוא הקב"ה ונותן שפע השכינה שהיא בגלות, ואותה מתנה היא הצדקה.