שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם א ניסן התשעז

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אִינְטֶר...מֵת.

הלכות בשמירת הלשון:
מהו לשון הרע

צריך לשים אבן על הקבר? או את יד שמאל?


שאלה:(20/03/2017)

שלום הרב רביד , אני מאוד אוהב את האתר שלכם, ישר כח.
האמת יש לי כמה שאלות , שאשמח לקבל מכם תשובות עליהם
1. האם זה נכון שצריכים לשים אבן על הקבר כשבאים לנפטר?
2. שמעתי שיש מנהג להניח את יד שמאל על הקבר יש לזה מקור?
3. זה נכון שאסור לקרוא מה כתוב על המצבה כי זה גורם לשכחה?
4. האם זה נכון שלא הולכים לקבר אחד פעמיים ביום? זה הגיוני?
5. האם מותר ללכת לבית קברות בלילה? או במוצאי שבת קודש?
אם זו לא חוצפה אשמח לקבל מקור הלכתי לתשובות, תודה 
וסליחה ששאלתי הרבה שאלות זה פשוט מעניין אותי מאוד
ואני בטוח שהרב יודע את התשובות וסומך על הרב.
 

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר.
מחילה, אבל להבא תשתדל לשאול כל פעם שאלה אחת 
אני מקבל עשרות שאלות ביום. כרגע בגלל שיש כאן קשר
אשתדל לספק לך מענה קצר והולם על כל שאלה ושאלה
אני רק מקווה שהחיד"א הקדוש והרב מרדכי אליהו זצוק"ל
מספיק מוסמכים כדי לספק מקור לדברים. קריאה נעימה. 

תשובות קצרות וקולעות.
1. זו לא הלכה ואין חיוב אבל זה מנהג טוב על פי הסוד
2. יש מנהג להניח את יד שמאל על הקבר ולקרוא שם פסוק
3. כתב רגיל מותר לקרוא כתב בולט לא לקרוא שקשה לשכחה.
4. זה נכון שאין ללכת לבקר את אותו קבר פעמיים ביום.
5. מעיקר הדין אין איסור ללכת בלילה, אבל עדיף שלא.

הרחבה כללית שתענה על כל השאלות ששאלת (כולל מקורות) 
מובא בשם הרב מרדכי אליהו זצוק"ל, כי כשבא אדם לבית
הקברות ישים את יד שמאל על הקבר ויאמר את הפסוק: 
"וְנָחֲךָ ה' תָּמִיד וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ
וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא-יְכַזְּבוּ מֵימָֽיו:
(ישעיהו נח',יא')
עוד נוהגים להוסיף ולומר "תִּשְׁכַּב בְּשָׁלוֹם וְתִישַׁן בְּשָׁלוֹם עַד
בּוֹא מְנָחֵם מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם".
ונוהגים להניח אבן על הציון
ולהדליק לידו נר.
(כף החיים סימן תקפא ס"ק צב')

ומובא בשם החיד"א, רבנו יוסף חיים דוד אזולאי. 
(רב, מקובל , מגדולי פוסקי ההלכה שהיו בדור האחרון)
כששם אדם את יד שמאל על הציון שאותו הוא מבקר
כשאומר את המילה: "ונחך" (מהפסוק שהזכרנו למעלה)
יכוון שבפסוק יש טו' תיבות (16 מילים) כמניין קשרי היד
כך כתב החיד"א בספרו "ברכי יוסף" בסימן רכד'.

במסכת הוריות (דף יג:) מובא שעשרה דברים קשים ללימוד
ויש אומרים שאף הקורא כתב שעל גבי הקבר קשה לשכחה.
ובספר נגיד ומצווה
(קיצור מכוונות האר"י) שכתב רבי יעקב בן חיים
צמח,  שהיה מקובל ורופא והיה מגדולי מדפיסי חיבורי האר"י
כתב, שדווקא כתב בולט שכתוב ע"ג הקבר עלול לגרום לשכחה
ולהיות קשה ללימוד, ולכן יש לכתוב על המצבה רק כתב שקוע.
ומרן החפץ חיים כתב במשנה ברורה (סימן ב',ס"ק ב') פסק: 
"הקורא כתב שעל גבי הקבר, או המסתכל בפני המת, משכח
את לימודו" ולא חילק בין כתב שקוע לכתב בולט.  
בקיצור שולחן ערוך (סימן קכח' סעיף יג') כתב: "הקורא כתב
שעל גבי המצבה אם הוא בולט קשה לשכחה. וסגולה לומר
אהבה רבה עד וליחדך באהבה" ומסוגל לתקן עניין השכחה.
ובשו"ת בצל החכמה (חלק ה' סימן כ') הוכיח שיש חילוק בין
כתב שקוע לכתב בולט, ואמר שאם הדברים היו נכונים לא היו
כותבים כלום על המצבות כי אם כל כתב גורם נזק אזי כל מי
שכותב ע"ג המצבה עובר על "בפני עוור לא תתן מכשול" ח"ו
לכן נראה לעניו"ד שרק כתב בולט אסור לכתוב וכתב רגיל מותר.

לגבי ביקור בבית העלמין בלילה
אם הולכים בלילה לצורך לוויה , וודאי שמותר וזה אפילו מצווה
אבל אם אדם הולך להתבודד שם סתם , ודאי שאסור ללכת שם
יחידי ויש כאן אפילו סכנה. ומובא בשם האר"י שאין ללכת לבית
הקברות אלא לצורך הלווית המת ובפרט אם לא תיקן עוון הקרי
וכן פסק בילקוט יוסף, במיוחד בלילה שהוא זמן התגברות הדין
והכוחות החיצונים כמבואר בזוהר הקדוש ובמסורת רבותינו ז"ל
ומובא בגמרא (מסכת סנהדרין) שאדם שמהלך בלילה בבית 
הקברות עלול למשוך על עצמו רוח של טומאה וכישוף רח"ל.
וכל זה בעיקר בבית עלמין רגיל , אבל לקברות הצדיקים מותר.

שאלות ותשובות דומות.
1) 
זה נכון שצריכים לתלוש עשבים ולהניח על קבר הנפטר?
2) פספסנו את תאריך האזכרה של אמא מה עלינו לעשות?
3) האם מותר לנשק קברים? ולמה שמים אבן על הקבר?
4) רב אחד אמר שאסור לנשים ללכת לבית עלמין זה נכון?
5) מותר לנערה לעלות לקברות צדיקים בזמן שהיא בנידה?

לסיכום: הרב סלמן מוצפי זצוק"ל (אבא של הרה"ג בן ציון מוצפי)
אמר שנוהגים ע"פ הסוד להניח אבן ע"ג המצבה ומסלקים אותה
בסיום התפילה (יש קשר בין האבן לבין הנשמה והדברים עמוקים)
ומובא בדרשות מהר"ש (סימן תצ') שכשהיה מהלך על קבר היה
אומר: "יהי רצון שתהא מנוחתו של פלוני הקבור כאן בכבוד וזכותו
תעמוד לי. עוד כתב שמה שתולשין עשב מקבר או נוטלין צרור 
ושמים על המצבה אינו אלא משום כבוד המת להראות שהיה על
קברו. עוד ראיתי שמרמזת האבן לתחיית המתים , שהרי הגוף
נמאס ונקבר באדמה ומעצם הלו"ז עתיד ה' להחיות את המתים
בסוד הפסוק: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה".

נ.ב - מובא בספר "בנוהג חכמה" בעמוד קפ' אות לא', שהטעם
להנחת האבן הוא שכאשר הנשמה יורדת לקבר יודעת בדיוק 
מי הניח את האבן על קברה ומה בקשתו וכשעולה למרום היא
מבקשת בעבורו רחמים. (וי"א שאין להניח אבן כי כך היו עושים
למנודה ולכן עדיף לשים עשב או עפר, אבל אין לחוש לכך כיון
ששם מדובר באבנים גדולות והיום מניחים אבנים קטנות)
...

   
... 




שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

דווח על בעיה