שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
נִקוּי רֹאשׁ

הלכות בשמירת הלשון:
מהו לשון הרע

האם מותר לקרוא מקרא בלילה? (שנים מקרא ואחד תרגום)


שאלה:(14/11/2017)

שמעתי שהרב אמר בשיעור שלו שעדיף לא לקרוא שניים מקרא
ואחד תרגום בלילה , אנחנו קוראים כל הזמן בליל שישי את הפרשה
להפסיק או להמשיך?

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר. מעיקר הדין יש לך על מי שתסמוך, כיון שיש פוסקים
שמקילים. אולם, הנוהגים על פי קבלה לא אומרים שנים מקרא
ואחד תרגום בלילה, אבל אם זה יגרום לך להתבטל אז תקרא.
ותסמוך על הפסוק: "והגית בו יומם ולילה" והוא רחום יכפר עוון.

אגב, מובא במ"ב (שער הציון, סימן רל"ח, ס”ק א) כתב בשם ה’באר
היטב’ שאין לקרוא מקרא בלילה (זאת לאור דברי המדרש
שכשעלה משה למקום, למד אתו הקב”ה תורה שבכתב ביום,
ותורה שבעל פה בלילה), אבל הביא שמדברי ה’פרי מגדים’
משמע שיכול לקרוא מקרא. וסיים: “ונראה דאפילו להמחמירין
לית בזה אסורא, אלא שלכתחילה יותר טוב ללמוד ביום.
ונובע דבר זה ממה דאיתא במדרש שהיה הקב”ה לומד עם
משה מקרא ביום ומשנה בלילה”. (כך ראיתי תשובה שענו
באתר "דין" לקריאת המקור לחצו כאן: "מקרא בלילה")

פוסקים ספרדים מתייחסים ללימוד מקרא בלילה בחומרה
יתרה, ובבן איש חי (שנה ראשונה, פר’ פקודי, אות ז) ביאר
טעם הדבר על-פי סוד (מפני שלילה הוא זמן של דינים,
וגם המקרא שייך לדין, ואין לעורר דינים בלילה).

אבל בליל שבת, כתב ה’קהילת יעקב’ (ארחות רבנו ח”א
עמ’ קכג, אות צז) שמותר לקרוא: “ופעמים קורא מקרא פעם
שניה בליל שב”ק”, וכן כתב בשו”ת שיח יצחק (סי’ קטז) ע"פ
קבלה: כיון שבליל שבת קודש אין חשש של התעוררות דינים
(שהוא החשש של קריאת מקרא בלילה רגיל), מותר לקרוא בליל שבת.

יש להעיר שיש מבני ספרד מקפידים יותר שלא לקרוא מקרא
בלילה, ובשו”ת יביע אומר (ח”ו, או”ח סימן ל, אות ה) כתב שרק מי
שזמנו דחוק יסמוך על דעות האחרונים שמותר לקרוא שמו”ת
בליל שבת.

בקריאת התרגום יש פוסקים שהחמירו שלא לקרוא בלילה,
כמו קריאת המקרא (כן כתב החיד”א, מחזיק ברכה ס”ק ט, וכן כתב
ב’שערי תשובה’ ס”ק א בשם גורי האר”י),
אבל יש שהקילו בדבר
(שיח התורה, או”ח סימן רלח, בשם הרב חיים קנייבסקי). מי שמקיים
קריאת שמו”ת על-ידי לימוד רש”י בוודאי רשאי ללמוד רש”י
על הפרשה בלילה (כף החיים ס”ק כג).

לסיכום: עדיף שלא לקרוא מקרא בלילה (בליל שישי) בליל
שבת יש מקום להקל כיון שבשבת לא שולט הדין ואף שיש
מי שמחמיר בזה, דעתנו להקל לקרוא מקרא בליל שבת. 
אבל לא בליל שישי.

נ.ב - וראיתי שתימנים רבים נוהגים לקרוא מקרא גם בליל
שישי ואני סמוך ובטוח שיש להם על מי שיסמוכו. ובפרט
בדור הזה שאם לא ישבו לקרוא ישבו להתבטל ולהתהולל
חלילה, לכן הנח להם לישראל. (וראוי שכל אחד ישאל את
רבו שיורה לו מה לעשות וימצא לו מקור שמתיר זאת) 






שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0