שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
מְסִלַּת יְשָׁרִים

הלכות בשמירת הלשון:
סיפור רכילות על עם הארץ

מותר להתגלח או להסתפר בראש חודש אייר?


שאלה:(23/04/2017)

הרב זה נכון שמותר להתגלח בראש חודש אייר? 

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר , מי שמחפש היתרים ימצא אותם תמיד. 
חשוב שנזכור שימי הספירה נועדו כדי שנרגיש מעט 
בצער בו היו שרויים אבותינו , בצער הגדול שאירע לר"ע
כל יום נקברו 750 תלמידי חכמים בערך, אתה קולט את
המספרים? זה אסון בקנה מידה בין לאומי שלא היה כמותו
לכן אני חושב שמן הראוי שנשמר את מנהגי האבלות ולא נחפש
פתח להימנע מהם או להקל בהם. בכל אופן מי שמחפש היתר
יסמוך על הרדב"ז שמתיר להתגלח אך בעניין תספורת יחמיר.
...
מי שקשה לו מהסיבות הבאות.
א) זה מאוד מפריע לאשתו ופוגע לו בשלום בית.
ב) קשה לו מבחינה רפואית וזה מאוד מגרד ומציק לו.
ג) קשה לו מבחינה נפשית והוא לא מסוגל לסבול את זה.
רשאי להתגלח בראש חודש אייר ולסמוך על הרדב"ז שהתיר.
כמו כן הרב עובדיה יוסף כתב שבמקום צער גדול יש מי שהתיר 
להתגלח לכבוד שבת אבל תלמיד חכם ישתדל שלא להתגלח 
לפחות עד ל"ד בבוקר.
...

וכך מובא בילקוט יוסף בעניין זה.
וכן פשט המנהג בכל ספרד שלא להסתפר בימי הספירה עד
יום ל"ד בבוקר ולאחר מכן מותר להסתפר בכל עת שירצה
והחרדים לדבר ה' נזהרים בזה גם בגילוח הזקן והמנהג אצל
הספרדים ובני עדות המזרח בארץ ישראל, שלא מסתפרים
ביום ל"ג בעומר בבוקר אלא ביום לד לעומר בבוקר.
...
מי שמצטער הרבה כשאינו מגלח הזקן בעומר וקשה לו להמתין
בגילוח הזקן כל כך יש אומרים שמותר לו לגלח זקנו בר"ח אייר
וסמכו על הרדב"ז שהתיר בזה ושכן מנהג רוב העולם והנוהגים
לחוש לצוואת רבי יהודה החסיד אינם מסתפרים כלל בר"ח.

בשנה שחל ראש חודש אייר ביום ראשון או מוצ"ש רשאים
להתגלח בערב שבת לכבוד שבת. ויש אומרים שאם מצטער
הרבה כשאינו מגלח זקנו בעומר יש להקל לו לגלח הזקן בכל
ערב שבת לכבוד שבת שבאיסור שאינו אלא מתורת מנהג
אפשר להקל במקום שיש צער , אך ראוי מאוד להחזיק
במנהג שלא לגלח הזקן בפרט לבחורי ישיבה שחובה
עליהם לקיים מנהג זה.
...
להלן ההלכות בעניין תספורת.
כתבו הראשונים שאין להסתפר בימי ספירת העומר. וכפי
שלמדנו (הלכות ג-ד), למנהג ספרדים איסור תספורת נמשך עד
לבוקר יום ל"ד בעומר. ולמנהג אשכנזים עד בוקר יום ל"ג
בעומר, ויש מקילים מליל ל"ג בעומר, ובשעת הצורך אפשר
לסמוך עליהם ודווקא תספורת רגילה שיש בה צד של שמחה
אסורה, אבל מותר לגזור את השפם אם הוא מפריע לאכילה.

וכן מי ששער ראשו המגודל גורם לו כאבי ראש או שיש לו
פצעים בראשו, רשאי להסתפר בימים אלו (עפ"י שו"ע תקנא).

גם לנשים אסור להסתפר באותם ימים. אבל להסתפר לשם
צניעות מותר, כגון אשה ששערותיה יוצאות מכיסוי ראשה
מותר לה לספרם (שו"ע תקנא, יג; מ"ב עט). וכן מותר לגזור או
לתלוש שערות כדי להסיר גנאי, לפיכך, מותר לנשים למרוט
גבות ולהוריד שערות שבפנים (פס"ת תצג, ז, בשם הרש"ז אויערבאך).

גם את הקטנים אין לספר בימים אלו, ולצורך גדול, כדי למנוע
מהם צער, מותר לספרם (ע' שו"ע תקנא, יד, מ"ב פב). 

מותר לבעלי השמחה להסתפר לכבוד ברית המילה. בעלי
השמחה הם: אבי הבן, הסנדק והמוהל (מ"ב תצג, יב. ודין יום
העצמאות יבואר להלן ד, יא).
כאשר ראש חודש אייר חל בשבת,
לפי מנהג אשכנז מותר להסתפר לקראתו (מ"ב תצג, ה).
ולמנהג ספרדים רק בשעת הדחק מקילים בזה (כה"ח תצג, מב).

הנוהגים על פי האר"י ז"ל, נזהרים שלא להסתפר במשך
כל ימי ספירת העומר עד ערב חג השבועות, שאז מסתפרים
לכבוד החג. ואפילו לקראת ברית מילה על פי מנהג האר"י
אין להסתפר. ורק את הילדים הקטנים בני שלוש נוהגים
לספר בל"ג בעומר לפי מנהג האר"י (כה"ח תצג, במנהג ה'חלקה').
 
 




שלח לחבר
מדורג 3 מתוך 5, דרגו 24