שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
דֻּגְמָאוֹת מֵהַחַיִּים

הלכות בשמירת הלשון:
בפני מי אסור לספר רכילות

אֵין בִּטּוּחַ

אֵין בִּטּוּחַ: {{"אַל תַּאֲמִין בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ" שֶׁכֹּל יוֹם שֶׁעָבָר וְאָדָם לֹא חָטָא צָרִיךְ לַהוֹדוֹת לָּהּ' וְיַחַד עִם הַהוֹדָאָה לְהִתְפַּלֵּל שֶׁגַּם מָחָר לֹא יִכָּשֶׁל. וַאֲפִלּוּ לַצַּדִּיק בְּיוֹתֵר אֵין הַבְטָחָה שבָּרֶגַע שֶׁל נִסָּיוֹן לֹא יִפֹּל בְּעֵצַת הַיֵּצֶר { תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף ה עמוד א } כְּשֶׁהָיָה רַבִּי יוֹחָנָן, לוֹמֵד אֶת הַפָּסוּק בְּאִיּוֹב "הֵן בִּקְדֹשָׁיו לֹא יַאֲמִין" הָיָה רָגִיל לִבְכּוֹת כֵּיוָן שֶׁפֵּרוּשׁ הַפָּסוּק הוּא שֶׁהַקָבָּ"ה אֲפִלּוּ בְּצַדִּיק גָּמוּר לֹא מַאֲמִין וחוֹשֵׁשׁ שֶׁמָּא יֶחֱטָא. וְעֻבְדָּה הִיא שֶׁהַרְבֵּה פְּעָמִים מַבְטִיחִים שֶׁזֶּהוּ יוֹתֵר לֹא נִיכָּשֶׁל בִּרְאִיַּית מַרְאוֹת אֲסוּרוֹת, לֹא נִתְפַּתֶּה לְהִסְתַּכֵּל, וּמַצְלִיחִים לְהַחֲזִיק מַעֲמָד כַּמָּה שָׁעוֹת אוֹ יָמִים וְשׁוּב נִכְשָׁלִים. צָרִיךְ רַחֲמֵי שָׁמַיִם מְרוּבִּים עַל מְנַת לְהִשָּׁמֵר מֵהַחֵטְא. [נ. משקפיים] - אדם שמרכיב משקפיים מצוה עליו להוריד את המשקפיים כשהולך ברחובות העיר ויש מראות פריצות { כיון שיכול מנוע מעצמו לראות מראות אסורות }. [נא. דרך חלופית] - הנוסע בדרך או ברחוב שמצוי שם פריצות אם יש דרך אחרת יותר צנועה אסור לו לעבור שם אלא יסע או ילך דרך השניה { בכל עת שיש לו אפשרות לעשות את אותה מלאכה בלי להכשל במראות אסורות הוא מחוייב לעשות כן אלא אם כן יש לו הפסד ממון ניכר ויש אומרים שאפילו הכי צריך להחמיר על עצמו שאדם צריך ליתן את כל הונו בשביל לא לעבור על מצוות ה'.} [נב. נסיעה באוטובוס ליד אשה] – אין לשבת ליד אשה באוטובוס או ברכבת ועדיף לעמוד במקום צנוע { כ"כ בשו"ת שבט הלוי חלק ד סימן קלו ועוד דגם כשיושב על ידה יבא להסתכלות, ועצם הישיבה ע"י ערוה מכניס הרהורים כידוע והוא בכלל התרחקות מעריות ובכלל מה דכ' אל תקרב וגו', כמובן שלפעמים איקלע למצב שצריך לשבת ע"י בלית ברירה ואז צריך לעשות כל טצדקי שלא ליגע בה בבגדה ואין להאריך בפשוט, ובודאי אין ללמוד קולא ממה שכ' הגה"ק בס' עזר מקדש}. [נג. בשעת הדחק] - כשהתיישבה לידו אשה ואין אפשרות לעבור מקום, עדיף שיעמוד ויקפיד שלא לגעת אפילו בבגדיה { כמובא בשבט הלוי שם}. [נד. אוטובוס עמוס] - כשעומדים צפופים באוטובוס ויש חשש של נגיעה ודחק בנשים אין לעלות באוטובוס כזה { ואפילו עדיף שיוציא ממון על מנת לנסוע במונית או לחכות לאוטובוס השני שאינו דחוק }. [נה. טרמפים - איש לוקח אשה] - אסור לקחת טרמפים של נשים ואדם שמחפש טרמפ צריך להזהר שלא להכנס למקומות שיש שם נשים שאינן צנועות. [נו. טרמפים - אשה לוקחת איש] – אין לאיש לנסוע בטרמפ ליד אשה לא צנועה שהרי פוגם בעיניו ועובר על איסורי תורה ובפרט שגורם לחילול ה'. [נז. טרמפ אחר אירוע] – אין לקחת טרמפ אשה לביתה אלא אם כן יש ליווי של זוג בעל ואשה { כשיש זוג שומרים אפשר להקל אבל לבד יש חשש של מכשול. }. [נח. הליכה רגלית] - כשבוחרים מסלול לטיול יש לבחור דרך צדדית מבלי להכנס למקומות שיש שם פריצות { בפרט שאפשר בקלות להמנע מזה}. [נט. רכב] - נהג ברכב יקפיד שלא להסתכל לעבר נשים הנוהגות שבכך נכשל בראיות אסורות.וכן יקפיד שלא להסתכל על נשים שעוברות במעבר חציה. [ס. מסעדה] - כשיש צורך לאכול במסעדה יש חיוב לשבת במקום שלא יכשל בראיית נשים וישב במקום צדדי { בפרט כשיושבות שם נשים שאינן בצניעות ונכשל בראיות אסורות }. [סא. הצגות] - אין היתר ללכת להצגות שיש שם נשים. וכאשר מופיעות מופעי שחץ ופריצות איסור זה חל גם על הנשים { הרה"ג מרדכי גרוס בספר אום אני חומה }. [סב. חוף ים] - יש איסור חמור ביותר ללכת לחוף ים מעורב ואפילו יהרג ובל יעבור ללכת לחוף שיש שם נשים שאינן צנועות { כ"כ בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן נו שאסור לילך במקומות שהנשים יושבות והולכות מגולות בשרן ממקומות שצריכין להיות מכוסות כמו אצל חוף הים ולרחוץ עמהם בימים ובנהרות אם הוא בדין יהרג ואל יעבור}. [סג. רכבת / אוטובוס] - לכתחילה יש להזהר מאוד שלא לעמוד בצפיפות כשיש נשים אבל בדיעבד כשנגע ולא התכוון לשם הנאה לא עבר על איסור { כתב בשו"ת משנה הלכות חלק ד סימן קפו כשאינו מתכוין כלל לנגוע באשה וגם לא ברור שיגע בה אם ימצא לפעמים שתגע בה בלי כוונה אין בזה שום איסור לכ"ע ופשוט דהנוסע אין כוונתו לנגוע בנשים ח"ו ואדרבה מחפשים מקום שלא ליגע בהם ואין בזה שום איסור}.