שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
מִי זֹאת ?

הלכות בשמירת הלשון:
קבלת רכילות לתועלת

האם לדעתך ברית מילה היא לא מעשה ברברי?


שאלה:(23/07/2014)

הרב רביד סליחה על השאלה , סתם עניין אותי לדעת , האם לדעתך ברית מילה היא לא מעשה ברברי? מה ההיגיון בביצוע ניתוח כירורגי כבר ביום השמיני? חוץ מזה למה זה כל כך חשוב והכרחי? זה נראה דיי ברברי ומסוכן , למה לסכן תינוק?

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר , כדי שהתשובה תובן בצורה ברורה,
אשתמש לצורך העניין בהקדמה קצרה ואשאל שאלה פשוטה.

הקדמה קצרה לתשובה.
האם עקידת יצחק אינה מעשה ברברי?
אם כן , מדוע אברהם שש כל כך לעקוד את בנו יצחק?
ובכלל בואו נשאל האם אלימות כלפי אחרים היא מעשה ברברי?
התשובה תהיה , תלוי מי מבקש ובאיזה מסגרת הדברים נאמרים.
אם  אדם מחליט על דעת עצמו להתנהג באלימות סתם כך , ודאי שזה מעשה ברברי. לעומת זאת אם מדובר בהגנה עצמית ו\או אם מדובר במילוי פקודה בצבא הכל מקבל פרופורציה אחרת. שהרי גם אם בעיניי, מדובר באלימות , עלי לבצע את המוטל עלי ולהתבטל להוראות המטה הכללי.
 
הכל תלוי בזמן ובמקום.
לאחר ההקדמה יהיה הרבה יותר פשוט להבין מדוע ברית מילה אינה מעשה ברברי. אם אדם מחליט על דעת עצמו לחתוך איבר מסוים מגופו של הרך הנולד , ודאי שמדובר במעשה ברברי. לעומת זאת אם מדובר בהגנה על הרך הנולד \ או אם מדובר במילוי פקודת הבורא יתברך הכל מקבל פרופורציה אחרת. שהרי גם אם בעיני מדובר במעשה ברברי , עלי לבצע את המוטל עלי ולהתבטל לדעת תורה ולשכל דקדושה.
מצוות שכליות ומצוות שמעיות.
בתורה יש מצוות שכלית (שאנחנו מבינים) ומצוות שמעיות (שטעמם לא תמיד ברור ומובן)
יהודי מחויב לקיים את המצוות , גם אם זה מקובל עליו וגם אם זה לא ממש מקובל עליו, כי ברור מעבר לכל ספק שהבורא יתברך לא מצווה אותנו לעשות דברים שיזיקו לנו , שהרי הוא אבינו מלכנו , וכשם שאב מרחם על בניו ודואג להם , כך ה' יתברך מרחם עלינו ודואג לנו. לכן גם אם ציווי מסוים לא ממש ברור לי , אני מקיים אותו כחלק מנאמנותי לבורא יתברך וכחלק מאמונתי התמימה שהכל לטובה.
המדע אט אט מסתנכרן אל עולם התורה ומגלה את חוכמת הבורא.
בעבר , לא ממש הבינו מה פשר המצוות השמעיות , נכון להיום עם התקדמות הטכנולוגיה והמדע , אנו נוכחים לדעת שאחרי כל ציווי מסתתר היגיון נפלא וחכמה א-לוהית. היום אפילו גויים נוהגים לערוך לילדים ברית מילה היות וגילו שיש לדבר יתרונות רפואיים חד משמעיים כמו, צמצום זיהומים במערכת השתן, סרטן הערמונית ומחלות מין וכיוצב' , משמע , ברית מילה מהווה סוג של חיסון לילדים. והברית נעשית בד"כ ביום השמיני דווקא כי ביום השמיני מגיע מנגנון קרישת הדם לשיא פעילותו , משמע שמסוגל יום זה מאוד למניעם הדימום.
סיבות רוחניות נשגבות - סוד ברית המילה ע"פ הקבלה.
מעבר לכך יש אין ספור סיבות רוחניות להסרת העורלה , אחת מהן היא הסיבה שבעורלה יש חלק רע שמהווה וכבר כתב מרן הבן איש חי בפרשת תולדות אות א' "וידוע כי אין אחיזה לחיצונים , אלא בסיומי הגוף ובקצוותיהן, כי אין להם כח לינוק מן הקדושה מלמעלה, אלא רק בסיום שלה למטה" מאותה סיבה אגב בלילה בעת השינה שורה רוח רעה על הידיים , ששם הוא סיום הגוף ויש יכולת לחיצונים להתאחז שם ולכן צריך שיטול ידיו במים. והיות וכל זמן שהערלה מצויה באדם הנשמה סובלת ורע לה מפני יניקת החיצונים שהרי היא סיום הגוף , על האדם להסיר את אותו חלק רע לאחר שמנה ימים כדי שתאיר בתינוק הנשמה ויזכה להיות רוחני יותר ומקודש יותר , רמז לדבר ניתן למצוא במילה ערלה – שהם אותיות רע-לה ובמילה שמֹנה שהם אותיות נשמה.
נורמות חברתיות.
מעבר לסיבה הרוחנית \ מיסטית ישנה גם סיבה אנושית הגיונית. אף אחד מאיתנו לא רוצה שהילד שלו יהיה שונה ומוזר בעיני החברה, והיות ומקובל שלכל ילד יש שתי עיניים , אם היה נולד ילד עם עין נוספת ודאי שהיו כורתים לו את העין השלישית ואני שואל מדוע? והלא זה מעשה ברברי? התשובה ברורה, ברור לכולנו שהדבר יזיק לילד ויגרום לו להיות שונה ודחוי, גם במקרה שלנו בזמן שכל עם ישראל מלים את ילדיהם , ילד שאינו נימול עלול להפוך ללעג וקלס בעיני חבריו , שכן עלולים לכנותו "גוי" , "ערל" וכיוצב'.

שאלה דומה שעשויה לעניין אותך:
"האם זה נכון שאם מזמינים אותי לברית מילה אני חייב ללכת?"

לסיכום: מניתי בפניך סיבות רוחניות , סיבות מדעיות וסיבות אנושיות , אני מקווה שהדברים ברורים ומהיום והלאה ההתייחסות שלך לציוויי הבורא תקבל משמעות שונה לחלוטין. כל זמן שמבחינתך הבורא הוא הסמכות העליונה , בחינת: "הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט" , הרי שגם לבורא יש חכמה על אנושית והוא זה שמכיר את הבריאה טוב יותר מכל אחד ואחת מאיתנו , לכן אנו מבטלים את דעתנו בפני דעתו ועושים רצונו בין אם זה מקובל עלינו ובין אם לא. וכשם שחייל בצבא מציית לפקודות הרמטכ"ל , כך אנו מצייתים לפקודות ולציוויי הבורא יתברך וככל שאנו לומדים יותר ומחכימים יותר אנו מבינים יותר ויותר עד כמה אין לנו ידע והבנה ועד כמה נשגבה מדעתנו החכמה הא-לוהית. בחינת: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי". בשורות טובות. 

  
 




.





שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0