שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אֵין בִּטּוּחַ

הלכות בשמירת הלשון:
סיפור רכילות למי שכבר שמע אותה

הרב רביד מהם הלכות קריאת שמע שעל המיטה?


שאלה:(29/12/2010)

שלום כבוד הרב..אני משתדלת לומר בקביעות כל לילה ק"ש שעל המיטה..אפשר לקבל פה בבקשה הלכות קריאת שמע במפורט? (מה להגיד כל ערב וכו'.) תודה רבה ! אתם עושים פה באתר את העבודה הכי נפלאה שיש, כל הכבוד שה' יברך אתכם!

תשובה:(הרב רביד נגר)

הלכות קריאת שמע שעל המיטה:
כשהאדם על מיטתו וסמוך לשנתו, קורא פרשה ראשונה של קריאת שמע (שו"ע או"ח רל"ט, ושם במשנ"ב, כפשט הגמרא ברכות ס: . ויש נוהגים לקרוא את שלושת הפרשיות), אומר אחריה פסוקי תחינה ושמירה ומברך ברכת המפיל (אם חושש שיירדם, יברך תחילה המפיל. יש הנוהגים לברך המפיל בתחילה, ואיש כמנהגו). להולך לישון אחר חצות, ע"פ האשכנזיים (וחלק מהספרדים - פניני הלכה תפילה, פרק כ"ו) יברך כרגיל, והספרדים נוהגים לא לברך, או לפחות לברך ללא שם ומלכות (שו"ת יחווה דעת ד´, כ"א).

המקור לקריאת שמע הוא מהגמרא:
הנכנס לישן על מטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע. ואומר ברוך המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי ומאיר לאישון בת עין. יהי רצון מלפניך ה´ אלהי שתשכיבני לשלום, ותן חלקי בתורתך, ותרגילני לידי מצוה, ואל תרגילני לידי עבירה, ואל תביאני לידי חטא, ולא לידי עון, ולא לידי נסיון, ולא לידי בזיון, וישלוט בי יצר טוב ואל ישלוט בי יצר הרע ותצילני מפגע רע ומחלאים רעים ואל יבהלוני חלומות רעים והרהורים רעים, ותהא מטתי שלמה לפניך, והאר עיני פן אישן המות, ברוך אתה ה´ המאיר לעולם כולו בכבודו. (ברכות ס:) קורא על מטתו פרשה ראשונה של שמע ומברך: המפיל חבלי שינה על עיני וכו´ (שו"ע או"ח רל"ט, א´) לקריאת חומר נוסף בנושא היכנסו למקור שבו מופיעה התשובה: "הלכות ק"ש"

הנהגות נוספות שכדאי לדעת שחלקן נפסקו הלכה למעשה:
א. יזהר ללמוד בלילה אף יותר מלימודו ביום, והמבטלו עונשו גדול.
ב. יש שכתבו שיזהר לא ללמוד מקרא (תנ"ך ) בלילה, אלא אם לא יודע משהו אחר, אולם יש חולקים וסוברים שיכול לקרוא אף מקרא, ויש שחילקו בין מקרא לבין תהילים שתהילים יכול לקרות אף בלילה לאחר חצות.
ג. בתחילת הלילה ישכב אדם על צד שמאל דווקא, ואחר חצות הלילה, אם ירצה יתהפך על צד ימינו. ומנהג זה מועיל לבטל כוחות החיצונים.
ד. מעיקר הדין יש לאמר ברכת המפיל בשם ומלכות. וכן נהג האריז"ל, אולם יש חולקים, ומי שנהג לאומרה בלא שם ומלכות ימשיך לאומרה בלא שם ומלכות.
ה. אם ישן אחר חצות הלילה, יאמר בלא שם ומלכות.
ו. אדם שיש לו טינה וכעס על מישהו מסויים. ולא הסיר הטינה מליבו. לא יאמר הנוסח של "הריני מוחל וסולח" עד שיסיר הכעס מליבו. ואף אם עוברים ימים רבים, ידלג נוסח זה.
ז. אין אוכלים ושותים ולא מדברים אחר קריאת שמע שעל המיטה.
ח. ההולך בדרך, ופונה לישון שינת ארעי, ורוצה לקום לאחר זמן לענייניו, ורק אחר כך לישון שינה קבועה. לא יברך לפני שנת הארעי ברכת המפיל אלא לפני השינה הקבועה.
ט. הלך לישון שנת קבע, ובירך המפיל ונתעורר באמצע הליל משנתו, אף אם ניעור לגמרי למשך זמן ממושך, מכל מקום, לא יאמר ברכת המפיל אם חוזר לישון שנית.
י. אותם הנוסעים באוטובוס וכדו', וכוונתם לישון שם שנת לילה קבועה תוך כדי נסיעה, אם משערים ששנתם תוכל להיות רצופה ורגועה לפחות חצי שעה, יש להם לברך ברכת המפיל.
יא. לא בירך המפיל וניעור באמצע הלילה, אם לא עלה עמוד השחר ובכוונתו לחזור לישון יטול ידיו ויברך המפיל.
יב. לא מברכים ברכת המפיל על השינה ביום, ולפיכך, אף מי שהלך לישון סמוך לחשיכה ויודע שעיקר שנתו תהיה בלילה, מכל מקום לא יברך המפיל כיוון שהתחיל לישון ביום.
יג. יש שהחמירו לקרות את ברכת המפיל ושאר קריאת שמע שעל המיטה, בעמידה ויש שכתבו שיכול לקרותה אפילו בשכיבה. (ע"פ השו"ע  והחומרות של הבן איש חי)
לקריאת הלכה יומית בנושא קריאת שמע שעל המיטה לחצו כאן: "הלכה יומית - ק"ש שעל המיטה"
לקריאת חומר נפלא נוסף בנושא היכנסו לכאן: מעלת קריאת שמע שעל המיטה.



שלח לחבר
מדורג 4 מתוך 5, דרגו 21