שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
נוֹתֵן כֹּחוֹת

הלכות בשמירת הלשון:
אדם הנאמן לו כבי תרי - כשני עדים

משמעות השם מתנאל - האם מתנאל הוא שם טוב?


שאלה:(02/02/2017)

שלום הרב רביד , רציתי לשאול אם השם מתנאל
הוא שם טוב לבן? מה לגבי שם שני "אברהם"?
תודה מראש על הכל.

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה , בעניין השם מתנאל.

משמעות השם מתנאל.
א. שם נחמד שפירושו - מתנה מהאל
ב. יש הסבורים כי נתנאל עדיף על מתנאל כי הוא שם מקראי
ג. נתנאל היה אח של דוד המלך (דברי הימים א', פרק ב' פסוקים יג'-טז')
ד. שם מקראי של אדם הגון עדיף על שם ללא אזכור במקרא
ה. בעניין השם מתן או נתן - נתן עדיף (עיינו כאן: "השם מתן")
ו. מעיקר הדין כל זמן שלא מדובר בשם של רשע מותר.
ז. אם ההורים כיוונו למשמעות טובה בדיעבד יש להקל.
ח. "אמרו לי שהשם שלי לא טוב האם עלי להחליף את שמי?"
ט. מידע נפלא נוסף יש כאן: "איך בוחרים שם לילד? - רביד נגר"
י. למרות העצות שכתבתי בכל מקרה יש להיוועץ בחכם ובקיא

יש שחששו לשם מתנאל שנגזר מן השם מתן.
השם מתנאל נגזר מן השם מתן , כשם שהשם נתנאל נגזר מן
השם נתן גם במקרה הנ"ל יש עדיפות לשם נתן , ולא לשם מתן ,
היות ונתן היה נביא (פעל בתקופת דוד ושלמה) "ואת נתן הנביא
ובניהו ואת הגיבורים" (מלכים א' - א',י') לעומת זאת השם מתן ,
מזכיר דמות מקראית של רשע שמוזכר לרעה בספר מלכים
"ואת מתן כהן הבעל הרגו לפני המזבחות" (מלכים ב'-יא',יח')

לכתחילה ודיעבד - מתנאל ונתנאל , מתן או נתן?
אם ההתלבטות היא בין מתנאל לנתנאל לכתחילה עדיף נתנאל
אם ההתלבטות היא בין מתן לנתן , לכתחילה עדיף נתן. אם
כבר קראו לילד בשם מתן (שהוא לא מומלץ) יש הסבורים שראוי
להוסיף "יה" ולכנותו "מתניה" (כשמו של צדקיהו מלך יהודה כמובא במלכים)
"וימלך מלך בבל את מתניה דדו תחתיו ויסב את שמו, צדקיהו"
(מלכים ב' - כד',יז') אבל מעיקר הדין אין איסור להשתמש בשם
מתנאל ומעיקר הדין אין עמו בעיה (עד כמה שידוע לי) ולכן אם שני
ההורים מעדיפים מתנאל ולא נתנאל , אפשר להשתמש במתנאל.

מה דעת ההלכה בעניין קריאת שני שמות?
1) אין איסור מעיקר הדין להשתמש בשני שמות.
2) לכתחילה עדיף להשתמש רק בשם אחד כפי מנהג רבותינו.
3) יש שכתבו ששני שמות עדיפים במידה ואכן משתמשים בהם.
4) אם יש לו שני שמות ולא משתמשים בהם לכתחילה לא כדאי.
5) יש שלא חששו במידה ונקרא בשם המלא לפחות פעם ביום.
6) יש שלא חששו אם פעם בשבוע מברכים אותו בשמו בביה"כ.
7) נוהגים להוסיף שם בחולי , ע"י חכם ובקיא וכל מקרה לגופו.
8) יש שנהגו לקרוא בשני שמות , במידה ובניו לא מתקיימים ח"ו
9) נהגו להוסיף שם במידה ונקרא ע"ש סבא שהיה מחלל שבת
10) אם שני ההורים מתווכחים ורבים , מעיקר הדין יש להקל

הרחבה בעניין נתינת שני שמות לילדים.
כתב הנודע ביהודה שלא מצינו בשום מקום בש"ס תנא או אמורא
שנקראו בשני שמות ואף במקרא לא מצינו מי שנקרא בשני שמות
ולכן אין שום עניין לקרוא שני שמות (שו"ת נודע ביהודה מהדורא  תנינא
חאו"ח סי' קיג' וכ"כ בשו"ת חתם סופר חאהע"ז סי' ח')
ויש חולקים.

מתי נוהגים להשתמש בשם שני?
בזמנינו נהגו לקרוא שני שמות ויותר לבן או לבת (כך מובא בשם
הגאון הרב אליישיב זצ"ל) 
אך יש אומרים שגם בזמנינו לא נהגו לקרוא
בשני שמות אלא רק במקרה שהיה חולי ח"ו. היות וכל העניין
בהוספת שם הוא שיקראו לו בשם זה , ואם לא יקראו לו בשם
זה מה הועיל? שהרי כבר כתב החזון איש שאם לא משתמשים
בשם השני אין לו שום משמעות ומכניס עצמו לבעיות הלכתיות
(כגון: בכתיבת גט וכיוצב') לכן גם הגר"ח קנייבסקי שליט"א מורה
לכתחילה שלא לקרוא שני שמות אם אחד מהם הוא עיקר
והשני טפל, כי השם השני "כמי שאינו דמי" ועניין זה יכול
לגרום לו בעיות.

בעניין שני שמות אצרף את דעתם של גדולי ישראל בעניין שני שמות לילד
לדעת הגאון מוילנא: "שני שמות יכולים להועיל מאוד בתנאי שקוראים לו בשני השמות"
לדעת הפלא יועץ: "שני שמות הם סגולה לאריכות ימים , בתנאי שקוראים לו בשני השמות"
לדעת החזון איש: "אם לא משתמשים בשני השמות , לכתחילה עדיף להשתמש בשם אחד"
לדעת הרב מרן קנייבסקי: "אין לקרוא בשם אחד כשהשם השני טפל לו ואינו בשימוש כלל"
לדעת הרב מוצפי: "חיסור אחד משמותיו של אדם או אפילו אות משמו עלול לגרום לו נזק"
לדעת הרב מזוז:
 "בשעת הדחק כשיש חשש משום שלום בית אפשר לתת שני שמות"

אם נקרא על שם הסבא והסבא היה מחלל שבת?
הציע מרן החזון איש ועוד גדולים וצדיקים שבמקרה שהסבא
רשע וחפצים לקרוא על שמו, אם יש שם של צדיק הקרוי כך,
ראוי שההורים יכוונו על שם הצדיק ולא על שם הסבא והכל
הולך אחר הכוונה. ויש שכתבו שאם הסבא היה רשע יוסיפו שם נוסף
שיהיה לרפואה, כגון השם רפאל.


האם יש מי שמתיר לכתחילה להשתמש בשני שמות?
הרב זכר דוד (ספר זכר דוד מאמר א' פרק סו') כתב שריבוי שמות
מורה על ריבוי כוחות נפשיים ומועיל לחיים ארוכים יותר
מהנקרא בשם אחד. (ולי נראה שטוב לעשות כן במידה וישתמשו
בשני השמות)
וכן אם חלילה מתו בניו וחפץ שיתקיימו יתן
לבנים הבאים שני שמות כדי שיתחזקו ויחיו וכך כתב בעל
הפלא יועץ באות ש' (שם טוב) וזה לשונו: "ונמצא כתוב בספרים
שלמי שאין בניו מתקיימין ח"ו וכו',,, יקרא לו שני שמות
וחיה יחיה בע"ה יתברך.

אם כבר קראו לי בשני שמות?
אם לאדם יש שני שמות , עליו לבקש שיקראו לו בשניהם
ולא רק בשם אחד מהם , משום שעי"ז מקצר את השפע
הראוי לבוא לו משני שמותיו וכך כתב הגאון הרב בן ציון מוצפי
שליט"א בספרו מבשרת ציון עמוד שכו' ודבריו מיוסדים ע"פ
דברי הגאון רבנו יוסף חיים זיע"א בספרו בן יהוידע על מסכת
תענית דף כה' עמוד א' דיש לקרוא השם בשלימות מחמת כח
השפע הטמון באותיות ואם יקצר או יחסיר אות אחת משמו,
מחסיר לו מהשפע שמגיע לאדם מאותה האות, ולכן המקובלים
נזהרים מאוד בזה ובפרט שיש ראיות מהזוהר הקדוש שיש
לקרוא השם בשלימות, וכך מעיד הגרב"צ מוצפי ששמע ממו"ר
אביו המקובל הא-לוהי צדיק יסוד עולם, הרב סלמן מוצפי
זיע"א שקיצור או חיסור אחד משמותיו של אדם גורם נזק
וכן מובא בשם הגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל שהיה מורה
לתלמידיו לקרוא בשם אחד

אם יש לי שני שמות ולא קוראים לי בשניהם?
אם יש לאדם שני שמות וקוראים לו רק בשם אחד , ישתדל
שלפחות פעם אחת ביום מישהו יקרא לו בשני השמות כדי
לבטל הקביעות לשם המקוצר , ויש שכתבו שכשעולה לתורה
ראוי שיברכו אותו בשני שמותיו ויועיל לו שלא יפסיד השפע
הראוי לו משמו השני שאינו נקרא בו.

לסיכום: לכתחילה ע"פ רוב הפוסקים ראוי ועדיף להשתמש
בשם אחד ולא בשני שמות , אבל מעיקר הדין אין איסור
לקרוא לילד בשני שמות במיוחד אם דואגים שיקראו לו
בשניהםצואם לא קוראים לו אזי לפחות שיברכו אותו בבית
הכנסת וישתמשו בשני השמות לעיתים קרובות. כמו כן
לכתחילה עדיף להשתמש בשם שאין עליו מחלוקת , וראוי
לבחור שם בעל משמעות טובה שיש לו אזכור מקראי.
לעניו"ד השם נתן עדיף על השם נתן והשם נתנאל עדיף
על מתנאל. כמו כן השם נתנאל עדיף על השם נתן גם ב
גלל שהוא ארוך יותר וגם בגלל שה-"ן" הסופית הרומזת
לדין מתמתקת מעט בהופכה לנ' פשוטה הרומזת לענווה
. ובעניין השם אברהם , הוא שם נפלא ומועיל אך לכתחילה
עדיף שם אחד ולא שני שמות.

נ.ב - העצות הנפלאות שקראתם כאן לוקטו מספרים רבים
וביניהם הספר "ויקרא שמו בישראל" שחיבר ראש כולל עוד
יוסף חי ומו"צ בעיר מודיעין , הרב אברהם לוי שליט"א והיות
ואין למנוע טוב מבעליו ראיתי מן הנכון את הצורך להזכירו
כאן ולשבח מעשה ידיו 
...
  
  
...




שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0