שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
בָּשָׂר לָבָן

הלכות בשמירת הלשון:
בפני מי אסור לספר רכילות

הרב יהודה יוספי - וירא

הרב יוספי על דרך מוסר בפרשת וירא

לצפייה בסרטון
הרב יהודה יוספי - וירא - הרב יוספי על דרך מוסר בפרשת וירא
הרב יהודה יוספי


קטעי וידאו חדשים

New Video Clips



דרשות הצדיק

The Zadik Torah


שאלות ותשובות

FAQ

האם מותר לי לעבוד בחול המועד סוכות?


שאלה:(14/10/2024)

שלום הרב, האם מותר לעבוד בחול המועד?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
אם זו מלאכת דבר האבד - כל זמן שאדם לא יכול לקבל חופשה על חשבון החופש
השנתי שמגיע לו, ואם לא יגיע לעבודה יש חשש שיפטרו אותו, מותר לו לעבוד.
אגב, מי שכופים אותו לעבוד בחוה"מ ולעשות מלאכה האסורה בחוה"מ מצד הדין
רשאי להמציא תעודה רפואית או הנמקה שאינה מדוייקת (בלשון המעטה חח)
כדי שלא ייאלץ לעשות מלאכה שאסור לעשות במועד.  (ילקוט יוסף)
אם לא תלך לעבוד וייגרם לך הפסד כספי ממש גדול וחריג - גם מותר לך
כל סחורה אסורה בחול המועד, בין לקנות בין למכור, כל שאינו לצורך המועד
ואם יש סחורה שאם לא תימכר עשויה להתקלקל וכיוצב' מותר למוכרה, אולם טוב
שיכוון שהרווח יהיה לו לצרכי המועד. 
בעל עסק שיש לו פועלים קבועים שעובדים אצלו ואם יסגור את העסק במועד
יתחייב לשלם להם על הימים הנ"ל ע"פ החוק, אין לך דבר האבד גדול מזה ומותר.

כל דבר שהוא לצורך אוכל נפש מותר לעשות בחול המועד, אפילו יש בו טורח גדול
כל מלאכה שיש בה צורך לרבים מותר לעשותה בחול המועד, כגון, נהג, בעל מכולת
מי שבונה בית אסור לו להמשיך בבניה בחוה"מ. ואפילו אם הקבלן גוי לא יתן לו
להמשיך בחוה"מ, אלא יחכה עד מוצאי חג שני ובזכות זה תחול ברכה בביתו החדש

מומלץ לעיין בתגובה הבאה:
מותר לעבוד בחול המועד? אמרו לי שאני חייבת לעבוד !
האם מותר לכתוב בחול המועד? להכין עבודה באנגלית?
עבודה בחול המועד סוכות - ספק פיטורים
אני חייבת לעבוד בחול המועד - אני מפרנסת את עצמי ואת הורי


לסיכום: כל העובד בחול המועד אינו רואה סימן ברכה, למעט דבר האבד, צרכי
אוכל נפש, צרכי רבים, או עני שאין לו כדי פרנסתו לחג. 

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ שלנו:
לחצו כאן: "חדשות, סרטונים, עדכונים"


 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

מה דינם של החיילים שנלחמים בחזית?


שאלה:(14/10/2024)

בס"ד שנה טובה וגמר חתימה טובה חיילים שנלחמים
בראש השנה יום הדין מה מצבם מה מעמדם מבחינת
יום הדין משפט האם זה שהם נלחמים עוזר להם או
אולי מזיק להם? למשל מי שמתפלל בבית הכנסת
ושומע שופר יכול לבקש על עצמו משפחתו מה יעשה
חייל שנלחם בראש השנה? הרב עשה שיעור על חיילים
שנלחמים

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, 
החיילים שנלחמים עכשיו במלחמת התקומה
שומרים עלינו, אין ספק שזכות מסירות הנפש
שלהם תועיל להיום ביום הדין להיכתב לחיים
טובים ולשלום, יהי רצון שה' יתברך ישמור על
כל חיילנו ויציל אותם מכל צרה וצוקה ומכל נגע
ומחלה.

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ שלנו:
לחצו כאן: "חדשות, סרטונים, ומידע עדכני"

 

תגיות: חיילי צהל



שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

מה דעתך על השם אורי עם חולם?


שאלה:(14/10/2024)

כבוד הרב האם השם אורי בחולם טוב לקרוא לבן שנולד .

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, 
השם אורי עם חולם הוא שם נפלא והוא גם מתאים
לחודש תשרי שבו אנו קוראים את מזמור: "לדוד ה' אורי וישעי"
הוא אמנם לא מוזכר כשם של אדם בתנ"ך, אבל שם מומלץ. 
המון מזל טוב והמון הצלחה.




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

מה דעת הרב על השם נח? כדאי לתת אותו?


שאלה:(08/01/2024)

האם השם נח עם ו' או בלי? ואם בכלל?
ומה המשמעות? תודה מראש

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
הרב המבי"ט (רבי משה מיטרני) שהיה צדיק גדול מאוד
ויהיה חברו של רבי יוסף קארו וישב 54 שנים בבית הדין
הגדול בעיר צפת. כתב שאין לתת שם לילדים מהשמות 
שמהתקופה שלפני אברהם אבינו ע"ה. 
אולם, החיד"א השיג על דבריו וכתב שהעולם נהגו הפך
דברי הרב, ולראייה יש אנשים שנקראים אדם, נח ויפת
וכו'. ועוד כתב שאין מקור לסברת הרב המביט ברז"ל
או בגאונים והקל בדבר.

פירוש השם נח: אדם שהוא נח לבריות, אהוב, נעים.
יש שחששו להשתמש בשם זה, כיון שבגינו בא מבול
לעולם. אך חז"ל לימדונו שנח איש צדיק תמים היה
ולכן מי שחשקה נפשו להשתמש בשם זה, רשאי.

לסיכום: מי שרוצה לצאת מהמחלוקת ישתדל לא לקרוא
לילדיו בשמות שקדמו לתקופת אברהם אבינו. אבל 
בדיעבד מי שכבר קרא לבניו, אדם, נח, מהללאל, יפת
לא יחשוש כלל ועיקר. בהצלחה והמון מזל טוב.
...
   
  
... 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

אני מתחזקת מאוד לאחרונה במה להקפיד הכי הרבה?


שאלה:(07/01/2024)

שלום הרב,
אני מבית דתי והחלטתי לאחרונה להתחזק.
יש דברים שאני שמה לב שצריכה להשתדל בהם יותר, כמו תפילה צניעות וכו'.
מה הדברים שבד"כ אישה צריכה לשים לב אליהם יותר?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, 
כל הכבוד לך שאת מתחזקת.
אשה צריכה להקפיד על 3 דברים חשובים.
א. להיזהר מלשון הרע (בגלל הנטייה להרבות בדיבור)
ב. להיזהר בצניעות (בגלל הנטייה להתייפייף ולהתבלט)
ג. להרבות בתהילים (כי בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל)

לסיכום: להקפיד על כל מה שאמרנו ולהתפלל על זה
מעומק הלב! אני אשלח לך סרטונים מחזקים על כל נושא.
תראי ותתחזקי ותשתפי אחרים, יום נפלא.
...
   
  
...
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

המתנה לילדים - אין לנו ילדים כבר הרבה שנים!


שאלה:(24/12/2023)

שלום כבוד הרב, ברוך ד' זכיתי לפני שלוש שנים ו-3 חודשים להתחתן עם בעל צדיק בן תורה, אך לצערנו עדיין לא זכינו לפרי בטן, אם יש לרב עצה בשבילנו מה יכולים לעשות כדי לזכות לזרע קודש של קימא.. תודה רבה

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה. 
הצטערתי לשמוע שאין לכם פרי בטן
אולם, אותי לימדו שכל עכבה שלא תלויה 
בכם, היא ודאי לטובתכם. 

תקפידו על טהרת משפחה.(תלמדו היטב את ההלכות הנ"ל)
ותגידי לבעלך שישתדל להקפיד על תפילות במניין.
בנוסף אני מצרף לך קליפ ובו 30 סגולות
מעולות לפרי בטן מגדולי ישראל
צפו בו ותנסו ליישם.

לסיכום: תמשיכו להתפלל על פרי בטן
תראו את הסרטון ששלחתי לכם, יש בו טיפים
חזקים וסגולות בדוקות ומעולות. לנו לא היו ילדים 4
שנים וברוך ה' זכינו לישועות גדולות. לחצו כאן
...
  
  
...
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

סגולה להצלחה אמתלאי בת קרנבו


שאלה:(27/08/2023)

שלום רב שמעתי שיש סגולה שאומרים אותה 17 פעמים
את שמה של אמא של דוד המלך ניצבת בת עדיאל והתפילה
מתקבלת אני מניח תפילין יום יום קורא תהילים נותן צדקות
יש סיכוי שהסגולה תעבוד? אני מתפלל ומבקש בכוונה
כאילו אני מכוון בתפילות שלי ותבקש מעומק ליבי

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
שמה של אמו של אברהם אבינו הוא אמתלאי
בת קרנבו (בבא בתרא צא.) ואכן יש סגולה להצליח
לפני שר ו\או לפני השלטון לאומרה טוב פעמים (אורות אלים)
כמו כן האדמו"ר מקלוייזנבורג סיפר שבמחנות ההשמדה
הציע להרבה יהודים שהיו בסכנת שמד להזכיר שם אמו של
אברהם וניצלו פעמים רבות באותות ומופתים. כמו כן תלמידו
של החתם סופר ר' משה אריה לייב כתב שמהפסוק: "ואברכה
מברכיך" למדים שכל מי שמברך את אברהם אבינו ומזכיר שם
אמו של אברהם זוכה שנמשכת עליו הברכה. אולם, אם אתה
מחפש הצלחה וישועה אמיתית, אני הייתי מציע שלפני שתקיים
את הסגולות תשתדל לקיים את המצוות העיקריות. שהם
שלוש תפילות ביום, שמירת שבת, שמירת כשרות מהודרת
הקפדה על בן אדם לחברו (בעיקר לשון הרע) וכמובן ציצית.

לסיכום: סגולות זה דבר נפלא, כשיש את הבסיס, כשמקיימים
קודם את השולחן ערוך כראוי. אדם שלא שומר שבת, או לא
מקפיד על 3 תפילות, ראוי שיקפיד תחילה על הבסיס. 

נ.ב - זה מזכיר לי את המשל על אדם שאשתו בקשה ממנו
להביא לה סוכר חלב וביצים והוא הוסיף ורד, כשראה שהיא
מתרגשת מאוד מהורד, בפעם הבאה כשביקשה להביא חלב
סוכר וביצים הביא לה רק ורדים, אז היא הסבירה לו, שזה לא
מועיל כשאין את הבסיס. בהצלחה
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

האם השם אדם הוא שם מומלץ לבן?


שאלה:(27/08/2023)

שלום לכבוד הרב. האם השם אדם לילד מומלץ?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
יש מחלוקת האם מומלץ או לא מומלץ לתת שמות
מהתקופה שלפני אברהם אבינו. (בשם ר' משה מיטרני).
אגב, אע"פ שהחיד"א מביא דעה זו וכותב שיש שנזהרים
בזה. הוא מסכם ואומר שהיום אין העולם נזהרים בזה.

לסיכום: לכתחילה אני לא הייתי מציע לתת שם השנוי
במחלוקת, בדיעבד מי שנקרא כך לעניו"ד לא צריך להחליף
או לשנות את שמו. בהצלחה רבה.
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

האם מותר לזרוק דברי תורה?


שאלה:(27/08/2023)

שלום כבוד הרב, במקומון הרחובותי הד העיר מתפרסמים דברי תורה
בשם הרב הטעונים גניזה והמקומון מושלך בחוצות העיר ואף דורכים
עליו. מה דעת הרב בנושא?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, אתם אכן צודקים ועניין הגניזה אינו פשוט כלל ועיקר. אולם ראוי לדעת שיש קדושה בעיקר בדברי תורה הנכתבים בכתב יד אך לגבי דפוס יש מן הפוסקים שהקילו בד"ת שבדפוס ונקטו דרק בכתב יד אדם יש קדושה ועיין בזה בחוות יאיר סי' קס"ד שכתב דבכל כתבי הקודש וד"ת הקדושה מן האדם הוא אבל בדפוס ליכא קדושה.
...
ובעניין השלכתם לריצפה או לאשפה דע כי אין איסור ביזוי מצוה אלא בשימוש מגונה ומבוזה ולא בזריקה לאשפה עיי"ש, ואף דתשמישי קדושה חמירי מתשמישי מצוה מ"מ אין לאסור משום איסור ביזוי מצוה דלא ילפינן הלכה זו אלא ממה דלא יכסה ברגל ומהי"ת להחמיר טפי בגניזה.
...
עוד ראיתי שמאמרים תורניים דינם ככל ד"ת הנדפסים ואסור לאבדן ולבזותן, והקולא היחידה שיש בהם הוא מש"כ בעין יצחק דכיון שנדפס שלא לקיום אלא לקריאה ואיבוד, אין בהם איסור.
...
ועוד ראיתי שיש מקלים בפחות מארבע מילים וגם זה בדיל ויעבור. בכל מקרה לעניות דעתי ראוי לחוש לדעת הפוסקים שאוסרים. ולכן ראוי יותר שלא לכתוב חלקי פסוקים.  ולכן על פי רוב אני משתדל לא לכתוב פסוקים בכלל בגלל החשש שאתה מזכיר. אבל אז ראיתי שהם כותבים שם "דף זה טעון גניזה". אז בפעם האחרונה כן הזכרתי לצורך העברת המסר. אולם, כיון שאינני מסביר את הפסוק עצמו אלא מעביר רעיון שנלמד ממנו וכיון שמדובר בדפוס וכיון שיש כאן עוד מן הקולות שהזכרנו לעיל יתכן שיש מקום להקל אבל בזכות ה"הארה" שלך שדורכים על זה. וזה מושלך ברחוב ואע"פ שיש מקום להקל. אני מקבל על עצמי בלי נדר לא לכתוב יותר חצאי פסוקים. כדי שלא יהיה לי חלק בגרימת ביזיון חלילה. תבורך אח יקר.
...
לסיכום: שאלתי מורה הוראה בעניין זה וכך ענה לי בנדון דידן: " ללא שם הויה וללא כתב אשורית בדיו על קלף, מעיקר הדין אינו טעון גניזה, והראיה מהפוסקים שדנו לגביי הזמנות לחתונה שנכתבים עליהם פסוקים משיר השירים וכד' והמחמיר תע"ב
ןכל זה דווקא בנכתב על דף, אבל אם זה במחשב אין צורך כלל ועיקר להחמיר". בשורות טובות אח יקר.
...
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

האם מותר להחליף שם לילד\ה?


שאלה:(27/08/2023)

שלום וברכה לפני כחודש נפטרה בשכונתינו תינוקת ל"ע
ולפני כמה שנים תינוקת נוספת בעלת שם זהה.
ביתי שתיבדל לחיים ארוכים נקראת גם כן בשם זה
והדבר מטריד את מנוחתי מאוד מאוד. מה עלי לעשות?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה. 
כל יום נהרגים לצערנו הרב, נפטרים ילדים
נערים ונפצעים. אם זה יהיה המדד להחלפת
שמות, זה אומר שכל שנה אנשים יחליפו שם.

בנוסף, ע"פ מה שלימדוני רבותיי, לא מחליפים
שמות. במקרים מסויימים באישור חכם ובקיא
מוסיפים שם. למעט מקרים ממש קיצוניים כגון
שם לועזי וכיוצב'.

היחיד שהיה מחליף שמות בהינף יד הוא 
הרב חיים קנייבסקי זיע"א הוא גדור דור, הוא
יכול להרשות לעצמו. התעסקות עם שמות
שייכת רק במי שכל מעשיו ע"פ רוה"ק.

לסיכום: אע"פ שאיני יודע באיזה שם מדובר
לא הייתי ממליץ לעקור שם עריסה (מלידה)
אולי להוסיף לו אות או להוסיף שם נוסף, אבל
גם במקרה הנ"ל חשוב להגיע ולהתייעץ ולא
להסתמך על עצה באינטרנט.

נ.ב - השיעורים שלנו מתקיימים בימים
שלישי וחמישי בעיר רחובות, ברחוב שדרות
מנחם רפאל 1 בין השעות 21:15 ל-23:00
לאחר מכן יש קבלת קהל ללא תשלום ניתן
להגיע ולהתייעץ, בהצלחה ובשורות טובות.
...





שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

מה דעת הרב על השם אבישי? האם יש מקור? מה מסמל השם?


שאלה:(18/06/2023)

שלום הרב
מה דעת הרב על השם אבישי
האם יש לו מקור בתנך? אם כן איפה?
והאם זה שם טוב לילד?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, אמרנו ששם טוב הוא שם שמוזכר
במקורות כשם של אדם ובעל משמעות חיובית.
אבישי היה אחד מגיבורי דוד המלך ואף הציל את 
דוד. הרג את ישבי הפלישתי (אח של גלית). בגמרא
מובא שהיה שקול כרוב הסנהדרין ונפטר ככפרה על
כלל ישראל. בקיצור שם מבורך לדעתי.

לסיכום: אבישי מתחיל באות א', מרמז על מנהיגות
ב' מרמזת על ברכה. האותיות שנשארו מרכיבות את
השם ישי שהוא שם קדוש (אבי דוד המלך) בקיצור
אני חושב שמדובר בשם נפלא, חזק וסמכותי, בהצלחה




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

שמות מומלצים לבנים - מה דעתך על השם אביב לבן?


שאלה:(29/05/2023)

שלום וברכה, נולד לנו בן ברוך ה' וחשבנו לתת לו את השם אביב
ורצינו לשאול מה דעתך הרב בנושא?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
א. אם שניכם אוהבים את השם וחפצים בו מאוד אפשר
ב. ניסן מכונה חודש האביב, שהוא אב' ל-יב' החודשים
ג. אביב מסמל פריחה ושגשוג ולכן משמעותו חיובית
ד. לכתחילה ראוי לתת שם של אדם ולא שם של עונה

הערה חשובה: שאלתי פעם רב גדול מה דעתו בעניין
השם הנ"ל וענה לי שאע"פ שיש לו אזכור מקראי והוא
שם בעל משמעות טובה, אולם כל זה בדיעבד אם כבר
נקרא אדם בשם אז אין צורך להחליפו. אולם לכתחילה
ראוי לתת שם של אדם ולא שם של עונה חולפת, כיון
שאנחנו חפצים שהילד יהיה יציב, אנחנו חפצים שלילד
תהיה הצלחה וברכה תמיד ולא לתקופה חולפת. הוא
הדין לשם סתיו, שם נפלא אבל שם של עונה ולא שם
של אדם. לכן לכתחילה שמות אלה לא מומלצים

לא חסרים שמות ב"ה. אני מצרף לכם רשימת שמות
שעליהם המליצו גדולים, אולי תנסו למצוא שם שם 
בעל משמעות טובה שאתם מתחברים אליו.

שמות מומלצים לבנים.
אביאסף, אביגדור, אבידן, אביחי, אבינדב, אבינועם,
אביעד, אביעזרי, אבישי, אביתר, אבנר, אברהם, אוהד,
אהוד, אהרן, אורי, אופיר, אריאל, אוריאל, איל, איתי,
איתמר, איתן, אלחנן, אליהו, אליסף, אליעזר, אלישיב,
אלישע, אלעאי, אלעזר, אלקנה, אלתר, אמנון, אמתי,
אסף, אפרים, אריאל, אריה, ארז, אשר.
בארי, בן ציון, בניה, בניהו, בנימין, בועז, בצלאל, ברוך, ברק.
גבריאל, גד, גדעון, גיורא, גמליאל, גרשון.
דב, דביר, דוד, דן, דניאל.
הושע, הלל.
זאב, זבולון, זכאי, זכריה, זרח.
חגי, חובב, חזקיה, חיים, חנוך, חנן, חננאל, חנניה.
טוביה.
יאיר, יאשיהו, יגאל, יגיל, ידידיה, יהודה, יהונדב, יהונתן,
יהושע, יואב, יואל, יוחאי, יוחנן, יונה, יוסף, יחזקאל, יחיאל,
ינון, יניב, יעקב, יפתח, יצחק, ירוחם, ירמיה, ישי, ישעיה,
ישראל, יששכר.
כתריאל.
לוי.
מאיר, מיכאל, מיכה, מישאל, מלאכי, מלכיאל, מנחם,
מנשה, מרדכי, משה, מתניה.
נהוראי, נחום, נחמיה, נחשון, ניתאי, נסים, נעם, נפתלי,
נריה, נתן, נתנאל.
עידו, עובדיה, עודד, עוזיאל, עזרא, עזריאל, עזריה, עמוס,
עדיאל, עמנואל, עקיבא, עתניאל.
פלטיאל, פנחס, פתחיה.
צבי, צדוק, צוריאל, ציון, צפניה.
ראובן, רחמים, רם, רפאל.
שאול, שבתי, שילה, שלום, שלמה, שמואל, שמעון,
שמעיה, שמשון, שניאור, שרגא, ששון.

לסיכום: יש עוד המון שמות נפלאים נוספים, אבל תנסו 
לבחור מהשמות הנ"ל, הרב קנייבסקי זצוק"ל גילה ששם
שיש לו אזכור מקראי מזכה את מי שנקרא בו בשפע עצום
לכן חשוב לנסות להתחבר לשם שמוזכר בתנ"ך בהצלחה.
...
נ.ב - בגדול כל השמות טובים, אבל חז"ל לימדונו
שככל שלאדם יהיה שם בעל משמעות חיובית, הוא
יתחבר לשמו ותשפיע עליו מהות שמות. 
...
  
...






שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

מה עושים כשהחתן גבוה מאוד והכלה נמוכה מאוד?


שאלה:(23/05/2023)

אירסתי את הבן שלי בשעה טובה! יש דבר אחד
שמאד מפריע לי וזה הגובה ביניהם הבן שלי גבוה מאד
וכלתו נמוכה מאד האם זה יכול להפריע בהמשך החיים
אשמח לתשובה! כמובן שאני לא מתערבת ונותנת לו
לבחור על דעת עצמו...

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה,
א. המון מזל טוב בשעה טובה
ב. המידות החשובות יותר הן המידות אשר בנפש
ג. מה שחשוב זה היראת שמים והתקשורת ביניהם

לסיכום: אני מאמין שאם זה היה מפריע לבן שלך
או לכלה זה לא היה ממשיך, אם זה המשיך, כנראה
ששניהם חכמים ושניהם מבינים שגובה אכן משפיע
אבל הוא לא קובע שום דבר. 

נ.ב יש לי חבר קרוב מאוד גבוה שהתחתן עם בחורה
ממש נמוכה והם מאושרים ויש להם ילדים מאושרים




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

איך מתגברים על מחשבות על האקס?


שאלה:(22/05/2023)

שלום לרב. לפני שנה הייתי מאורסת וזה נגמר בפרידה מצידו,
כעבור שנה ב"ה זכיתי להכיר בחור מקסים, דתי, בעל תשובה.
אנחנו בעלי אותם שאיפות דתיות לבית כמובן שומרים נגיעה.
הבחור הקודם לא יוצא לי מהראש (אין לי רגשות אליו יותר),
ויש דיבורים על חתונה... מה הרב אומר? אני מצד אחד יודעת
שאיתו אני רוצה לבנות בית מצד שני.... יש צד שני. לא מבינה
מה הבעיה שלי הרי יש כבוד, תקשורת, שאיפות דתיות.

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, אני לא הייתי נלחץ מזה
הגיוני מאוד שיעלו לך זכרונות מהקשר הקודם
בפרט אם יצאתם זמן רב ובפרט אם היית מאורסת
זה לא פשוט לשכוח קשר ארוך טווח בפרט אם היה
מעורב מגע פיזי. לכן חז"ל הזהירו מאוד לשמור על
כל גדרי הצניעות כדי שתמיד נהיה אובייקטיביים.

ראיתי שכתבת שיש בינך לבין הבחור החדש שאיתו
את משודכת, כבוד, תקשורת טובה, ושאיפות משותפות
אולם, זה לא מספיק, חשוב שתהיה מציאת חן מספיק
טובה כדי לגרום לך לרצות להקים איתו בית כשר ונאמן
וכמובן, מידות טובות שאני בטוח שיש לו.

לסיכום: אם יש מציאת חן ביניכם ויש לבחור מידות טובות
אני חושב שאת בדרך הנכונה, במקרה כזה האהבה רק
תלך ותתגבר עם הזמן, כי נתינה מולידה אהבה, ככל
שתכירו יותר ויעמיק ביניכם הקשר בכל המובנים, אין לי
ספק שתזכו להקים בית כשר בישראל.

נ.ב - את לא צריכה להתרגש מהעובדה שאת חושבת
על הבחור הקודם, זה נורמלי, עברה בסה"כ שנה אחת.
אבל כן הייתי מציע לך, לנסות לדמיין מחשבות אחרות
מחשבה מייצרת מציאות, תחשבי על עתיד טוב ומקודש
עם הבחור החדש ויהי רצון שתזכי להיות מאושרת, אמן.
...
  
  
  
  
...

עדכון, השבת מיועדת גם לדתיים בעלי תשובה.
...




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

למה החרדים והדתיים מאושרים יותר?


שאלה:(22/05/2023)

איך זה שהחרדים והדתיים הם המגזר המאושר ביותר
בעולם והערים שלהם הם המאושרות ביותר בישראל?
מה הגורם לאושר הזה אני רוצה לדעת? לא חסר צרות
מבית ומחוץ איך אפשר לשמוח ולחייך כל הזמן?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.
איך יכול להיות שאדם משותק אחרי תאונת דרכים
במשך 16 שנים, יצליח עוד לחייך? או לכתוב מאמרים?
תשובה! אמונה. האמונה נוטעת בנו חיים ונותנת לנו סיבה
להמשיך לחיות. זה בהחלט לא קל, ואני בטוח שלכל אדם
יש שאלות שהיה רוצה להפנות אל הבורא, אבל ככל שהזמן
עובר ומתמלאים בחכמה, מקבלים תשובות על 90% מהשאלות
תמיד יישארו שאלות שאין בנו את היכולת להבין את תשובותיהן
אבל זה מה שיפה, להשאיר משהו לנסתר.
...
למה אשה חרדית מאושרת יותר מאשה חילונית?
לא בדקתי את העניין האמת, אבל אני משער שאת צודקת
האמת, לעניו"ד נראה שיותר קל לאשה מאמינה לחיות בשמחה
ולהתמודד עם קשיים ומשברים. (ת'כלס כי יש לה עם מי לדבר,
ולמי להתפלל ולמה לשאוף ולקוות, יש לה מטרה, תכלית, אמונה)
...
האמת לאשה שלא שומרת תורה ומצוות יהיה קצת קשה
להבין איך אשה חרדית יכולה להביא לעולם 10 ילדים
או 15 ילדים ולהיות מאושרת? זה נראה כאב ראש
אחד גדול, נראה קצת מיותר, ואפילו מלחיץ כלכלית.
לעומת זאת אשה חרדית למשל, יודעת שיש לה מטרה
שיש לה תכלית, שעם כל ילד שנולד ה' שולח פרנסה
שהמטרה לא להיות עשירים אלא להתקיים בכבוד
והיא מבינה שכל ילד זה עולם שלם, במקום להיות
בגיל 70 עם 3 ילדים ו-9 נכדים לערך. הן מצליחות
להגיע לגיל 70 עם 15 ילדים ו-150 נכדים לערך
לא לחינם אמרו חז"ל בזכות נשים צדקניות נגאלו
ישראל. הכל זה בזכות הנשים, מעבר לעובדה שהן
אלה שבאמת מחנכות את הילדים ע"י דוגמא אישית
והמון חום ואהבה. הן אלה שמוסרות נפש לגדל כאן
מאות ילדים לכבוד ה'. והן עושות את זה בשמחה ממש.
...
מעבר לזה למה אני חושב שאנשים דתיים שמחים יותר?
כי חז"ל לימדו אותנו שהעולם הזה הוא רק פרוזדור
לקראת הטרקלין (הסלון) שהוא נמשל לעולם הבא
שם נהיה בקרבת ה' תמיד ונזכה ליהנות מאורו הזך
כשחיים בסביבה שבה כולם מאמינים בזה, אז גם אם
יש מחלוקות ומריבות ולא חסר מריבות ומחלוקות גם
בעולם החרדי כידוע. אבל הרבה יותר קל להירגע
ולהמשיך הלאה, כי ברור לנו שהכל מאת ה' והכל
לטובה. אבל שוב, זה עניין של עבודת המידות.
...
דוגמא לכללים שעוזרים לנו כאנשים שומרי תורה
לשמור על שפיות בדור האחרון.
א. מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד
ב. איזה עשיר השמח בחלקו
ג. ואהבת לרעך כמוך
ד. תמים תהיה עם ה' א-לוהיך
ה. הכל לטובה (ר' עקיבא)
...
לסיכום: אני חושב שמי שמיישם את הכללים הנ"ל
גם אם לפעמים קשה, סופו שיהיה מאושר בכל
מקום ובכל מצב, כי הוא מבין שהעולם הזה הוא
בסה"כ עולם של תיקון וכולו מלא ניסיונות. כמילות
השיר: "כל העולם כולו, מלא ניסיונות והעיקר לא
לפחד כלל". אותי לימדו שאין דבר רע יורד מהשמים
וגם מה שבעיניי נראה רע, יש בו טוב. רק לא תמיד
יש בנו את החכמה והידע לגלות את הטוב הזה.

נ.ב - לא מספיק רק לדעת את האמת, צריך להאמין
בה ולחיות על פיה. לא מספיק להיות דתי, חשוב להיות
מידותי, לא חסרים דתיים שכועסים, שצועקים, שמרמים
החכמה היא להוציא מהכח אל הפועל את הידיעה וככל
שחיים בסביבה כזאת, קל יותר להתמודד, כי יש הרבה
דוגמא אישית טובה מסביב. בהצלחה.
...
  
  
... 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

איך אפשר להצטרף לווטסאפ של אורלנוער?


שאלה:(22/05/2023)

איך אפשר להצטרף לקבוצות הווטסאפ של הרב רביד נגר?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה,
תלוי לאן אתם רוצים להצטרף
תבחרו לאן תרצו להצטרף או מה
תרצו להוריד ופשוט תלחצו על הקישור
שיהיה בהצלחה.
...
יוטיוב 🔴  tinyurl.com/yxk3n69s
פייס 🔵  tinyurl.com/y62x8awb
אפליק' 🤳🏻https://did.li/t7oTY
טלגרם  https://did.li/KhRw5

להצטרפות לקבוצות הווטסאפ👇
בנים 👦🏻 tinyurl.com/y3nuyong 
בנות 👩🏼 tinyurl.com/y6mym72s

לסיכום: מומלץ להצטרף לקבוצות הווטסאפ
ולקבל חיזוק יומי קצר, זה באמת מחזק, 
אגב אנחנו גם שולחים תזכורות על השיעורים
בימי שלישי וחמישי, לפני כל שיעור. בהצלחה

נ.ב - מומלץ להוריד גם את האפליקציה
יש שם שאלות ותשובות ולוח שידורים
וכל שיעור שמוקלט עולה לשם, קצר או ארוך.
...
  
  
...
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

עם מי עדיף להתחתן? רווקה או גרושה?


שאלה:(02/05/2023)

שלום לכבוד הרב, מה עדיף? להתחתן עם בת תלמיד חכם גרושה, או בעלת תשובה רווקה? וכן האם אשה שנבעלה לגבר אחר ברווקותה הדבר מותיר בה רושם לאחר נישואיה? והאם הרושם שהותיר הבעל הראשון בגרושה או באלמנה עובר לילדים או משפיע עליהם? והאם זה נכון שגבר שכפה את עצמו על אשה בעבר ע"פ התורה היה חייב לשאת אותה, ואם היא לא רוצה? תודה.

תשובה:(הרב רביד נגר)

אח יקר ואהוב, בראש ובראשונה אני רוצה להקדים 
ולומר שכל בנות ישראל כשרות וטהורות הן. אם
אדם חושב שהוא בוחר עם מי להתחתן יש לו טעות.
אני מציע לך לעיין בדברי החכם מכל אדם בקהלת
פרק ז', פסוק כו'. שם נאמר: "מוצא אני את האשה.."
עיין שם ותבין מה אחריתו של אדם שחושב שהוא זה
שמצא את האשה. לעומת זאת מי שנזדמנה לו בת זוג
באקראי, עליו נאמר: "מצא אשה מצא טוב". כעין אדם
שזימנו לו במקרה מציאה. בקיצור, לא אתה בוחר אחי
ה' בוחר לנו את בת הזוג. התפקיד שלנו הוא להתפלל
ולעשות השתדלות ולצאת ולהכיר ולברר אם יש מציאת
חן, מידות טובות וכבוד הדדי.

מה עדיף רווקה או גרושה?
אח יקר בענייני התאמת הנשמות יש סודות עליונים
ונשגבים מעבר לטעם ודעת. הרבה פעמים אנחנו רואים
זוג שבעיני בשר ודם נראה שאינם מתאימים כלל ועיקר
אולם, יש ביניהם מציאת חן עצומה והם מאושרים יחד.
דע כי מובא בתיקוני הזוה"ק שפעמים קורה שבגלל חטאי
האדם, מישהו אחר לוקח את בת זוגו, ואז האדם עושה
תשובה ובת הזוג שלו מתגרשת מבעלה הראשון וחוזרת
אליו שהוא בן זוגה האמיתי וכן הוא להיפך אצל רווקה
שהתחתנה עם גרוש וכיוצב' וכיון שאין לנו עסק בנסתרות
נייעץ ונאמר שכאשר בני הזוג מרגישים חיבור אמיתי 
ביניהם וסייעתא דשמייא ראוי שיתעלמו מרעשי הרקע
ויקימו בית כשר ונאמן בישראל, מתוך אהבה ואחווה
שלום ורעות.

אז למה כהן מחוייב להתחתן רק עם בתולה?
כיון שכהן עתיד לעבוד בבית המקדש הדרישה ממנו
שונה. אבל כדי להבין זאת לעומק אקדים הקדמה קצרה.
כידוע לך יש שתי דרגות בכהונה, יש את כלל הכהנים
ויש כהן גדול. לכלל הכהנים אסור לשאת גרושה, אולם
לכהן הגדול אסור לשאת אף רווקה שאינה בתולה.
...
חז"ל מלמדים אותנו סוד גדול בעניין הנ"ל, פעמים רבות
מחשבותיו של האדם נמשכות אחר עברו. וכותב ספר
החינוך: "לפי שעיקר הטוב שבאדם הוא שיהיה לו
מחשבות טהרות ונקיות, כי אחרי המחשבות יימשך 
מעשה הגופות, על כן ראוי לו למשרת הגדול להידבק
באשה שלא קבעה מחשבתה באיש אחר זולתי בו,
שהוא קודש קודשים ומתוך כך יהיה הזרע אשר יתן
לו ה' ממנה, טהור ונקי ראוי לעבוד בקדושה". מכאן
אנו רואים שההלכה נקבעה כך מכח הבדלי הקדושה
שיש בין כהן רגיל לכהן גדול והדברים עמוקים אבל
המסר דיי ברור. לכהן אסור לשאת גרושה, אלמנה וכו'
ויש בזה סודות עליונים שאנחנו יכולים להבין וסודות
עליונים שהם מעבר לטעם ודעת. "נסתרות דרכי ה".

אז מה זה אומר שאשה שנבעלה היא סוג ב'?
ולמה בתורה מובא שאנס שאנס אשה מחוייב
לשאת אותה? ואם היא לא רוצה? היא חייבת?

אשה שנבעלה לאדם שאסור לה מן התורה הייתה
מקוטלגת ומורחקת. זו הסיבה שאפילו דינה, שלא
נבעלה מרצון אלא בכפייה חששה לעזוב את שכם
בן חמור שפגע בה, כי חששה שאף אחד לא יתחתן
איתה, עד ששמעון אחיה הבטיח לה שהכל יהיה
בסדר. כמו כן אדם שפיתה אשה וכפה עצמו עליה
(אנס אותה) מחוייב לשאת באחריות של מעשיו. 
בעת העתיקה אשה עם ילדים ללא בעל נידונה
לחיי רעב ועוני שלא כמו היום שאשה יכולה לפרנס
את עצמה בכבוד. ולכן פעם הכריחו את גבר שכפה
עצמו על אשה להתחתן אתה. דהיינו: להתחייב
לזון ולפרנס אותה ואת הילד (במידה ונתעברה)
כל ימי חייה. פעם הכל היה נראה ונידון אחרת.
כמובן שכל מה שציוותה התורה לא ציוותה אלא
לטובת האשה ואך ורק מרצונה ובבחירתה,
ובאישור אביה. כפי שרואים מפרשת שמות פרק
כב' פסוק טז': "אם מאן ימאן אביה לתתה לו"
ע"פ רוב אף אבא לא היה מסכים לגבר שכפה
עצמו על הבת שלו לשאת אותה. שהרי ודאי אינו
ראוי לה ואין לו מידות טובות. (לאנס בתורה יש דין
של רוצח) בכל מקרה, התורה מחייבת אותו לשלם
על המעשה שעשה מחיר מאוד יקר. חשוב לדעת, 
התורה לא מקטלגת אשה לפי בעילות או הסטוריה.
ברגע שאשה עושה תשובה, העבר שלה נמחק !!!
אם אשה שנבעלה הייתה סוג ב' הקב"ה לעולם לא
היה נותן ליהושוע שהיה גדול הדור ומשה האציל
מרוחו עליו וזכה להמשיך דרכו של משה רבנו, ונשא
את רחב. שעליה נאמר: "אין לך כל שר ונגיד שלא בא
על רחב הזונה" (זבחים קטז:) ועוד מובא בגמרא 
שכל זמן שהיו ישראל במדבר עסקה רחב בזנות
במשך 40 שנה. נו.. וכי אשה כזאת ראויה לגדול הדור?
ולא זו בלבד אלא ששמונה נביאים כהנים יצאו ממנה
נריה, ברוך, שריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום
ורבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב
הייתה. (מגילה יד:) ברגע שאדם עושה תשובה הוא מקבל
נשמה חדשה, כך רחב קיבלה נשמה חדשה וטהורה ומובא
בתנא דבי אליהו למה נקרא שמה רחב? שהייתה רחבה
בזכויות. ועוד שאם אשה שנבעלה לאדם אחר הייתה
סוג ב', כגון אלמנה, התורה לא הייתה מספרת לנו על
בועז שנשא את רות המואביה אע"פ שהייתה אלמנה
ומצאצאיהם עתיד לצאת מלך המשיח. כמו כן דוד המלך
בעצמו נשא את אביגייל שהייתה אלמנה. א"כ אנחנו רואים
שאין הדבר תלוי אלא בסודות עליונים ובסוד הגלגולים
ואין לנו עסק בנסתרות, יש לחפש מידות ולא הגדרות.
יש לי עוד המון ראיות למכביר, אולם, התשובה גם ככה
ארוכה ומסועפת והנושא גם ככה מורכב ורגיש.

האם הבעל הראשון מותיר רשימו באשה?
האם גם רווקה שנבעלה בעבר יש בה רשימו?
האם זה עובר גם לילדים או שהרוח מסתלקת?

אין לי עסק בנסתרות ואין לי ידע בקבלה, אולם למדתי
שע"פ הסוד אשה שהייתה נשואה הרי שבעלה האציל
עליה מרוחו. "ההוא רוחא דשדי בגווה" שהרי למדנו:
"אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (סנהדרין)
שנאמר: "כי בועליך עושיך". כל אשה שיוצרת קשר של
קיימא עם גבר ע"י חופה וקידושין אותו אדם נותן בה
מרוחו. ומובא בשער הגלגולים הקדמה לו דף מד ע"ב:
"דע… כי כל אדם מניח חד רוחא באתתא בביאה
ראשונה, כשעושה אותה כלי, והנה ההוא רוחא הוא
חלק נצוץ מנשמתו… " – והנה מבאר המתוק מדבש:
"ובכל זיווג בעולם אין לך וולד בעולם שאינו לוקח מעט
מאותו הרוח, וכו" אולם כתב הבן איש חי ש
כל המדובר
הנז' הוא בגרושה ואלמנה, דהקשר של האשה ובעלה
נעשה כדת משה וישראל, ולכן ההוא רוחא דשדי בעלה
בגווה מוצא לו מקום קבוע ויסוד חזק, אך בהאי גוונא
דשאלה הנז' שזה נאף עמה ובא עליה באיסור שאינו
כדת משה וישראל, אע"פ שבעל אותה כמה פעמים,
ואע"פ שנתעברה ממנו, דודאי שדי רוחא בגווה, הנה
זה הרוחא נדחה ומסתלק ע"י קדושין ונשואין של בעל
השני שהם כדת משה וישראל, ולא ישאר ממנו מאומה
בגוה וכאלו לא הוה לה בגווה מידי, והבנים אשר תלד
מן בעל השני האמיתי אין בהם תערובת מן הראשון
כלל ועיקר עכ"ל.
 הדברים עמוקים ואין כאן המקום להרחיב.

מי שמשדך בינינו זה רק ה'. "מה' אשה לאיש".
מהתורה: "מה' יצא הדבר" (בזיווג יצחק ורבקה)
מהנביאים: "ולא ידעו כי מה' היא" (שמשון ודלילה)
מהכתובים: "בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת".

כשנשאל הרה"ג בן ציון מוצפי מה עדיף גרושה עם ילדים
או רווקה בלי ילדים ענה: כשיש הצעה טובה של אשת חיל
חטוף וזכה בה ולא תיעדף את זו על זו. אע"פ שהגמרא 
במסכת פסחים דף מט כותבת: תנו רבנן, לעולם ימכור אדם
כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם. היום אף אחד לא באמת
יודע לומר מי טובה ממי, לכן בודקים מידות ויראת שמים עד
כמה שידנו משגת ומי שנראה לך שתצליח להקים איתה בית
עם יותר נחת יהודי, תתחתן איתה. 

לסיכום: אע"פ שנראה לך שאתה זה שבוחר, אחדש לך
ואומר, שה' יתברך הוא זה שנותן חן, הוא זה שמשדך
בינך לבין בת הזוג שלך, כל מה שאתה צריך לעשות זה
להתפלל לה' שיתן לך כח לבחור בחירות נכונות. היחיד
שרשאי לפסול גרושה הוא כהן, כיון שכך ציוה ה', נקודה.
כל מי שאינו כהן, רשאי לבחור בת זוג ע"פ מידותיה, 
הנהגותיה ולא הגדרותיה המשפחתיות.

נ.ב - מה שמשנה זה לא התואר: "רווקה", "גרושה"
מה שמשנה זה ה-"טוהר" אם יש טוהר מידות, זה מה
שחשוב, אליעזר בדק מידות, תחפש מידות טובות ויראת
שמים ואני מברך אותך שתבין שלא אתה בוחר את האשה.
אני מברך אותך שתזכה שיתן ה' את האשה הבאה אל
ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל
ועשה חיל באפרתה וקרא שם בבית לחם. (רות ד',יא')
...
מצורפות 10 סגולות מעולות לזיווג הגון - מומלץ!
   
  
  
  
  
...
סוד הבית היהודי ע"פ המורי - מחזק במיוחד!

   
...
סדרת הרצאות בנושא הבית היהודי - תראו כל יום קטע 1.

  
    
  
  
  
  
    
...
לקט מהדרכת חתנים - מומלץ לרווקים לפני חתונה.

  
  
...

...




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

איזה שם עדיף? ליאה או נועה?


שאלה:(01/05/2023)

לא יודעים אם לבחור שם ליאה או נועה לבת?

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, אם אתם אוהבים את השם ליאה
תקראו לה לאה על שם לאה אמנו הצדקת שזכתה
שממנה יצאה המלכות והכהונה ואף זכתה להיקבר
במערת המכפלה עם יעקב אבינו והעמידה בנים הרבה
אין בעיה שתקראו לה לאה עם חיריק (כמו ליאה) אבל
תכוונו על לאה אמנו.

השם נועה הוא שם נפלא שמקובל על כל גדולי ישראל
אפשר לקרוא לה גם נועה. תלוי בכם ובמה שאתם
אוהבים. המון הצלחה.
...
לסיכום: כשבוחרים שם לילדה חשוב לתת לה שם
יהודי, עדיף שם מהמקורות, כיון ששני השמות שלגביהם
אתם מתלבטים הם שמות מהמקורות, שניהם נפלאים.

נ.ב - אני קראתי לבת שלי נועה וזכיתי לבת מלך 
אמיתית ממש. ממליץ בחום, המון מזל טוב צדיקים.
...
  
  
...




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

אמא שלי יהודיה ואבא שלי גוי מה התיקון שלי?


שאלה:(01/05/2023)

שלום לכבוד הרב, אני בן לגוי ואמא יהודיה לא טבלה במקווה ואבי היה מטיל אימה בבית, האם הנשמה שלי מתוך ה-9 של הפושעים והבוגדים שהרב הזכיר בשיעור? והאם יש תיקון? אני חוזר בתשובה מעל 15 שנה וזה עדיין מחזיק בשיניים. תודה הרב

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, אע"פ שאביך גוי, אמך יהודיה וזה מה שחשוב.
היהדות נקבעת ע"פ האם ולא ע"פ האב. "בן הישראלית".
ייחוס השבטים הולך ע"פ האב "למשפחותם לבית אבותם".

בעניין בני תשע מידות, אע"פ שמובא בחז"ל שלילד שנולד
ללא שמירה על טהרת המשפחה יהיה קשה יותר להימשך
אחר תורה ומצוות כיון שיש לו יצר חזק להימשך לתאוות
העוה"ז. אין ספק שאדם כזה שנלחם ביצרו וכובש את יצרו
למרות הקושי, שכרו גדול מאוד שנאמר: "לפום צערא אגרא"
דהיינו: כגודל הצער, כך גודל השכר. בדומה לבעל תשובה
שנולד להורים שלא שמרו טהרת משפחה. על כגון זה אמרו
חז"ל: "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם
עומדים".

איך עושים תיקון על זה?
רווקים לא שייך בהם תיקונים, עד שישלימו את
הבחינות הראשונות שהם: תפילה, מסגרת של לימוד
ועבודת המידות. לכן, עצתי לך כרגע היא להשתדל מאד
לא לפספס תפילות, להשתייך למסגרת שבה תלמד תורה
ע"פ סדר מפי רב או מורה הוראה ותשתדל להיות אדם טוב
תקרא פרקי אבות ותנהג על פי הדרך שהקנו לנו התנאים.
אחרי שתצליח כמה שנים להיות יציב ולהתמיד בזה, אז 
אחרי החתונה בע"ה תיגש לרב ירא שמים שבקיא בסוד
התיקונים (ומה שמניע אותו היא אהבת ישראל ולא אהבת הממון)
ואז תבקש שיורה לך את הדרך אשר תלך בה ואת המעשה
אשר תעשה. 

לסיכום: אשריך שזכית להיוולד לאמא יהודיה. אשריך שאתה
שומר תורה ומצוות ומוסר על כך נפש. אשריך שאתה שייך
לעם הנבחר והנך בן למלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.
תכבד את אמך, תכבד גם את אביך, ותזכור תמיד, שהקב"ה
שומר עליך בכל מקום ובכל מצב. אל תחשוב על דברים רעים
תחשוב רק על דברים טובים אח יקר ואהוב. ה' כבר יוביל 
אותך אל הייעוד שלך ואתה תראה ברכה בעמלך בע"ה.

נ.ב - תשתדל ללמוד חסידות, כך תראה בעצמך ובאחרים
את האור, את הטוב, ותזכה להיות בשמחה תמיד ומכאן
ואילך הדרך לתשובה תהיה נעימה, שמחה ואוהבת.
...
 
...
 




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0

האם מותר לשקר בשידוכים? או להסתיר מידע?


שאלה:(19/04/2023)

כבוד הרב, תודה רבה על כל התוכן ועל השיעורים המחזקים! יהי רצון שהשם יישמח אתכם ותיראו ברכה בכל! הרב, אני פונה לרב בלב כואב. חברה טובה שלי נפגשה לשידוך לאחר בירור על הבחור. הבחור הוא כל מה שהיא רצתה ויותר - מתמיד בתורה, רציני, מקפיד קלה כחמורה, שיעורי תורה, נעים הליכות, מוצלח, נאה.. כל החבילה. הם נפגשו 3 פגישות והיא אמרה שהוא הולך להיות בעלה. בסוף הפגישה השלישית הבחור התוודה בפניה שהוא גרוש ושה"רב" שלו אמר לו לא לגלות בהתחלה. גם השדכנית לא גילתה לה מאחר והבחור אמר שזה בהוראת "רב". הבחור היה נשוי כמה שנים. בתהליך הבירור כשהתקשרו לרב שלו לברר ושאלו באופן מפורש אם הבחור רווק, הרב שיקר למרות שידע שהבחור היה פעם נשוי. איך יכול להיות שמישהו כזה יכול להיקרא רב, איך אפשר לשקר על כזה דבר ועוד כששואלים אותו בפירוש?! איפה היראת שמיים?!?! חברה שלי שבורה ורצוצה, היא נקשרה רגשית לבחור ועכשיו היא שבורה ולא יודעת איך היא תוכל להאמין ולסמוך על מישהו כזה ועוד עם רב כזה. כואב לה ששיקרו לה, שאין שום אמון, רימו אותה ונגרמה לה עוגמת נפש קשה!! היא בת ישראל כשרה והיא לא מפסיקה לחשוב על זה והיא כל כך בצער. כבוד הרב איך אפשר לעצור את התופעה הזו של שקרים בשידוכים?! ומה אני יכולה להגיד לחברה שלי כדי לעודד אותה?? היא שבורה לגמרי ונקרע הלב!!! אשמח לעצה איך לעזור לה, תודה רבה רבה לרב ויהי רצון שהשם ישמור על כולנו אמן!

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה, מאוד כאב לי לשמוע על חברה שלך
ויהי רצון שתזכה למצוא את בן זוגה במהרה בע"ה.
אבל לא ממש ברור איך אחרי 2 פגישות מגיעים למצב
של "שבורה ורצוצה לגמריי", אני מניח שהייתה מציאת
חן ממש גדולה ותחושה של פספוס אבל צריך להיכנס
לפרופורציות נכונות, מדובר בסה"כ ב-2 פגישות !!!

נופל וקם.
כשאדם נופל על הריצפה הוא לא נשאר שם, הוא קם
וממשיך ללכת. כך אדם צריך לדעת לרומם את עצמו
אחרי משבר ולהמשיך הלאה, נכון זה לא קל והרבה
פעמים צריך עזרה, תמיכה, רגשית ואולי נפשית, אבל
בעיקר אם מדובר בשקר שנמשך זמן ממש רב, אבל
לא שתי פגישות בלבד. שהרי בפגישה השלישית הוא
כבר גילה לה את האמת.

אז למה הרב שיקר?
אני לא יכול לענות במקום הרב, אם היא רוצה לקבל
תשובות שתשאל את הרב המדובר מדוע אמר מה שאמר
אני יכול רק לומר שבעולם השידוכים מצוי שלפעמים
"משנים" מעט כדי לא להרתיע מלכתחילה. אבל ממש
מעט, לא שקר גס, אלא כפי שאומר הרב מוצפי שליט"א
לומר דבר שיכול להשתמע לשני פנים ולא שקר ממש.

למשל, בחור בן שלושים שאומר שלא מזמן הוא היה בן
29 זה לא שקר גס, זה משתמע לשני פנים. בתנאי שאח"כ
בהמשך הפגישות הוא כן מגלה לה את האמת. זה למשל
שינוי קל שאולי אפשר להבין ולקבל אותו. אבל לומר
על גרוש שהוא רווק, לעניו"ד זה שקר מהותי. אלא אם כן
מדובר בגרוש שהתחתן והתגרש מיד כתוצאה ממקח טעות
או סיבה מוצדקת אחרת שלא תלויה בו. או אדם שסובל
מאיזו בעיה רפואית מינורית ולא מספר מיד בהתחלה, או
אשה שסובלת מבעיה רפואית מסויימת וחוששת שאם היא
תספר אז אף אחד לא יתן לה צ'אנס בכלל, אז אפשר אולי
להבין מדוע רבנים מסויימים מתירים לשנות מן האמת, כדי
לא להרתיע את הצד השני וכיוצב' אולם, גם במקרה כזה
מהר מאוד (בפגישות הבאות) יש להודות על האמת.

יש תשובה מורחבת ומרתקת שעניתי בנושא את
מוזמנת לקרוא אותה כאן: "האם מותר לשקר בשידוכים"

שקר דובר כסף נוטל.
שדכ"ן זה ראשי תיבות שקר דובר כסף נוטל, פעמים
רבות שהשדכנים מוסיפים תארים או מעלימים מידע לא
רלוונטי כדי שהפגישות יזרמו לפחות בהתחלה, אבל אני
מניח שהם לא משקרים במצח נחושה אלא מעגלים פינות
ואני כן יכול להבין את זה.

לרכך את המכה כשאין ברירה.
כשרוצים לבשר למישהו בשורה רעה, לא מבשרים לו אותה
במכה אחת, כדי שלא יינזק ח"ו. אלא רומזים לו, או מנסים
לרכך את המכה ורק כשמבינים שהצד השני מוכן רגשית
אפשר להתחיל לאפשר לו להתמודד עם הבשורה. גם לי
קרה שהייתי צריך לספר משהו וידעתי שאם אספר אותו
הצד השני לא יצליח להכיל אותו, אז הייתי חייב לרכך את
המצב ולנסות למנוע צער לצד השני, וכשחשבתי שהצד
השני כבר יהיה מסוגל להתמודד עם הבשורה, אמרתי את
הבשורה. אני חייב לציין שגם אז זה היה קשה מאוד. לכן
זה נושא מאוד רגיש וכל אחד לוקח דברים אחרת והרב
צריך תמיד להתפלל לה' שלא תצא תקלה תחת ידו, כי
כשם שפרצופיהם שונים דעותיהם שונות ולפעמים הרב
חושב שהוא פעל נכון אבל הצד השני עדייין נפגע, צריך
הרבה סייעתא דשמייא בעניינים האלה והלוואי שנזכה
מה שבטוח זה שאף רב לא מתכוון לצער אף אחד לעניו"ד.

לשנות מן האמת.
הרבה פעמים אנשים שופטים רק ע"פ מראה וגיל
ולכן במקרים מסויימים יש מקום לשנות מן האמת מעט
כדי לתת צ'אנס למציאת חן בלי שיפוטיות, לאפשר לצד
השני להכיר את האדם לפני שהוא שופט אותו בגין
רגישותו הבריאותית, מראהו החיצוני או גילוי הביולוגי
אבל שוב, גם במקרים כאלה, ראוי שלאחר מציאת החן
מהר מאוד (בפגישה השניה או השלישית) יאמרו את
האמת ויסבירו מדוע היו צריכים לשנות מן האמת ואז
לצד השני עדיין תישאר זכות בחירה. נכון שזה לא נעים
ונכון שיש בזה "אבק שקר", אבל יש לבחון כל מקרה
לגופו ולא להכליל. בגדול עדיף לומר את האמת מראש
ולא להתחיל לתרץ ולהסביר וכיוצב'.

שיקרה והתחתנה.
אני מכיר סיפור על נערה מקסימה שסבלה מרגישות
בריאותית מסויימת שסיפרה לכל משודך כבר בפגישה 
הראשונה על הרגישות שלה ואף שידוך לא עלה יפה, עברו
3 שנים ושום דבר לא הצליח. כששאלה את הרב, אמר לה
הרב לא לספר את זה בפגישה הראשונה והשניה, ואכן היא
הכירה בחור מקסים, ולאחר שהייתה מציאת חן, בפגישה
השלישית היא החליטה לספר לו ולא להשלות אותו, הבחור
קצת נרתע אבל בהוראת רבו הסכים להמשיך ולהיפגש
והיום הם נשואים באושר. לכן לפעמים אנחנו רואים שאין
ברירה ובמקרים מסויימים יש מקום להקל ולהסתיר בהוראת
רב. אבל אני מסכים שזה בהחלט לא פשוט כלל ועיקר.

השידוך של הרב עובדיה.
שמעתי סיפור מצחיק על סבתא שהנכד שלה שאל אותה
האם מותר לשקר בשידוכים והיא ענתה, "מצווה לשקר" חח
היא מספרת שהיא יצאה עם מרן הרב עובדיה ל-4 פגישות
וכשהרב שאל אותה באחת הפגישות, האם לדעתה לאחר
ששילמנו על הוצאות הבית והחשמל ונותר מעט כסף, שייך
לרכוש במעט כסף הזה ספר קודש? היא ענתה שהיא הייתה
מעדיפה שבמעט הכסף הזה הוא יקנה לה בגד. היא מספרת
שמאז הם לא המשיכו להיפגש והיא מניחה שהרב עובדיה
פסל אותה בגלל זה. היא הצטערה כ"כ שלא שיקרה ואמרה
שהיא הייתה מוכנה שיקנה ספר, אם הייתה משקרת, אולי
היא הייתה זוכה להתחתן עם גדול הדור חחח, בכל מקרה
ברוך ה' שמרן לא התחתן עם שקרית חח

לסיכום: הרב קנייבסקי זצוק"ל אמר שאסור לשקר אפילו
בשינוי הגיל, דהיינו אסור לאדם בן 30 לומר שהוא בן 29
על אחת כמה וכמה שלא שייך שגרוש יאמר שהוא רווק
אני מדבר על מקרים רגילים ונורמטיבים, איני מדבר על
מקרים חריגים שבהם אולי יש מקום להקל. כגון לשנות
מן האמת כדי לא לפגוע בצד השני (מצוי מאוד לצערי).
בכל מקרה אני מצרף לך כאן 9 סגולות נפלאות לשידוכים
תעבירי אותן לחברה שלך ויהי רצון שהיא תזכה לזיווג
הגון מהרה.

נ.ב - יש מקרים שבהם התורה מתירה לנו לשנות מעט
מן האמת כפי שעשה ה' כששינה את דברי שרה. או 
לשקר לחולה כדי לא לייאש אותו מחומרת מצבו וכיוצב'
או לשנות מן האמת כדי למנוע פגיעה גדולה יותר בהמשך
כגון מקרה שבו אם נאמר את האמת כרגע לא יצליחו
להתמודד איתה, אבל אם נרכך את האמת ואט אט נעביר
את המסר כדי שיוכלו להכיל אותו, אפשר להבין את זה.
בכל מקרה זה נושא לא פשוט אני בעצמי כשנתקלתי בדבר
כזה עשיתי שאלת רב כדי לדעת איך לפעול. זה באמת לא
נושא פשוט, בפרט כשלצד השני נגרם צער. וה' ירחם עלינו
שלא נצער אף אדם בישראל אמן.
...
  
   
  
...




שלח לחבר קריאה בניפרד
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0
שאלות ותשובות נוספות

מאמרים חדשים

New Articles

זמני השידורים באתר

Broadcasting Schedule

שם הרב נושא יום הדרשה שעה
הרב רביד נגר שיעור מוסר מצחיק ומעניין ראשון 21:15
הרב רביד נגר שיעור המוסר המרכזי מרחובות שלישי 20:45
הרב רפאל זר שיעור המוסר מאור יהודה חמישי 21:00
הרב שוורץ איתמר שיעור מוסר רביעי 20:30