דף הבית >>
"אל תקח מאתו נשך ותרבית" מפי הרב מיכאל ארבוב - מאמרים מחזקים מאוד לקריאה
"אל תקח מאתו נשך ותרבית" מפי הרב מיכאל ארבוב
פירש רש"י ויראת מאלוקיך – לפי שדעתו של אדם נמשכת אחר הריבית וקשה לפרוש הימנו ומורה לעצמו היתר בשביל מעותיו שהיו בטלות אצלו הוצרך לומר ויראת מאלוקיך...:
אומר הזכרון מאיר שרש"י מונה שלושה דברים: דעתו נמשכת, קשה לפרוש, מורה היתר. והחוט המשולש הזה ינתק רק עם כח של "ויראת מאלוקיך".
מי שבכוחו לחדור לעומק הלב והמחשבה וימנע מלעשות העולה היא רק יראת שמים, ועל זה נאמר "ויראת מאלוקיך". כי שום דבר כמו רגש, יושר, צדק, נימוס, מצפון, עדינות, לא יעזור לאדם ללחום עם דבר שמושך את לבו וקשה לפרוש, או שמורה היתר, או בדבר שמסור ללבו ומחשבתו של אדם ורק כח של יראת שמים יכול לנצח במצבים כאלו וכל זה לפני שעשה אדם את העבירה, אבל כשאדם עובר עבירה לא מועילה יראת שמים, רק יראת אדם, כשרואה שמישהו רואה אותו בזמן העבירה וזה מה שהיה ברכתו של ר' יונן בן זכאי: יהי רצון שיהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם ואז גם כשאתם מתחילים עבירה תחדלו ממנה כי יש מישהו שרואה אתכם [כך פירש הגר"א].
אכן אין עיצה למלחמת היצר אלא בכח התורה. על דרך שאמרו בתלמוד [קידושין ל, ב]: בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין, ולא רק בלימוד התורה, אלא צריך ללמוד בעיון ובהתלהבות חלק מהתורה שנקרא "מוסר", זאת אומרת ללמוד על כל מדה ומדה את התורה שלה ובלי לימוד המוסר אין לאדם לתקן שום מדה ולשנות את דרכו.
ור' ישראל סלנטר המשיל כבר את האדם שרוצה לחיות עפ"י התורה בעוה"ז ללא מוסר לאדם עיוור שרוצה לחצות נהר מעל גשר צר, שאפילו אדם שרואה בקושי עובר את הגשר והרבה פעמים נופלים ממנו. על אחת כמה וכמה שעיוור ישר יפול מן הגשר ולא יצליח לעברו. על כן לא שייך לתקן את המידות בלי ללמוד המוסר בשפתיים דולקות כמו שלימדנו הגרי"ס.
יהי רצון שנזכה לתקן את המידות ונזכה ללמוד תורה בקדושה ובטהרה!