הלכות לפורים התשע"א
השנה חל יד' ביום ראשון ו- טו' חל ביום שני.
א- ביום חמישי חל תענית אסתר מוקדם.
כולם חייבים בתענית למעט ילדים פחות מגיל 13 וחולים ומניקות או יולדות עד 24 חודש לאחר הלידה.
ב- בני ספרד נותנים זכר למחצית השקל כ- 39 ₪. לפי חשבון של 9 גרם כסף טהור שעולה כיום 1 גרם 4.33 ש"ח.
ג- בני אשכנז נותנים שלשה חצאי שקל של אותה מדינה (כפי שיטת הרמ"א בסימן תרצ"ד) ולכן בארץ נותנים שלשה חצאי שקלים ובחו"ל שלשה חצאי דולרים .
ד- יש לתת מגיל 20 כמו שכתוב בפרשת כי תישא מבן עשרים שנה ומעלה יתן מחצית השקל. ואם רוצה לתת על ילדים אך קשה לו, יכול לתת תוספת שקל וחצי על כל ילד כפי שיטת בני אשכנז. והמחמיר לתת על כל ילד כמו על גדול תע"ב (ילקוט יוסף).
יש מחלוקת אם אשה צריכה לתת (מ"א תרצ"ד) ולכן מעיקר הדין אינה חייבת והמחמיר תע"ב.
ה- חובה מדאורייתא לשמוע בשבת שלפני פורים פרשת- זכור אשר עשה לך עמלק (סוף פרשת כי תצא). יש אומרים שגם נשים חייבות ולכן המחמירה לבוא לביהכנ"ס לשמוע תע"ב.
ו- מי שנאנס ולא יכל להגיע לבית הכנסת יקרא בביתו מתוך החומש פרשת זכור, וכשיגיע פרשת כי תצא יאמר לחזן שיכוון להוציאו ידי חובת פרשת זכור.
ז- פורים חל השנה (יד' לחדש) לערי הפרזות (ערים שאינן מוקפות מימי יהושוע בן נון) ביום ראשון. והערים המוקפים מימות יהושוע בן נון (ירושלים) חל פורים (טו' לחדש) ביום שני.
ח- לכן בערי הפרזות קוראים את המגילה במוצאי שבת וביום ראשון בבוקר.
והמוקפים קוראים את המגילה ביום ראשון בלילה (ליל שני) וביום שני בבוקר.
בערים המסופקות אם מוקפות חומה מימות יהושוע בן נון יש לקרוא את המגילה גם ב-יד' וגם ב-טו'.
ערים אלו הם: תל אביב מחמת שסמוכה ליפו העתיקה וכן בני ברק.
מכל מקום אינו אלא חומרא בעלמא ואינו מעיקר הדין.
ובערים העתיקות כגון- חיפה טבריה חברון צפת עכו יפו לוד רמלה ובית שאן נהגו מקדמת דנא לקרוא גם ביד' וגם ב-טו', וכן ראוי לנהוג (ילקוט יוסף מועדים).
רמות נוהגת גם השנה את פורים ב-יד' (כך פורסם ביום ליום בשם מורנו הרב עובדיה יוסף שליט"א)
ט- בפורים ישנם ארבע מצוות עיקריות.
1- לשמוע קריאת מגילה בערב ובבוקר חובה גם על הנשים והנערות.
2- משלוח מנות- כל אדם וכן נשים ונערות, חייבים לתת לפחות משלוח אחד שיש בו לפחות שני מיני מאכל או משתה.
3- מתנות לאביונים- כל אדם כולל נשים ונערות צריכים לתת מתנות לפחות לשני עניים. מעיקר הדין יוצאים ידי חובה בפרוטה אך טוב להחמיר לתת מעות בשיעור של מנה פלאפל וכדומה לכל עני.
4- סעודת פורים- יש לאכול בשר ולשתות יין עד כדי התבסמות, ועדיף שישתכר ויירדם מתוך שיכרות (רמב"ם מגילה ב' טו'). אך אסור להתהולל ולהשתולל.
אין חובה לאכול לחם. וצריך לעשות את הסעודה דווקא ביום ולא יוצאים ידי חובה בלילה. ויש עניין לעשות את הסעודה בחבורה בכדי שתרבה השמחה (כף החיים סי' תרצ"ז).
י- קריאת המגילה צריכה להיות מתוך מגילה הכתובה על קלף. מכל מקום אם חסרים מספר מילים במגילה וקורא את אותם מילים בעל-פה יוצא ידי חובה.
יא- מגילה שאין לה מקל בסופה לדעת הקול יעקב פסולה ולדעת הרמ"א כשרה (שו"ע סי' תרצ"א).
יב- טוב שיהיה לכל אדם מגילה כשרה על מנת שיוכל לקרוא לעצמו בשעת הצורך או לאנשי ביתו, אך אין צורך בזה מעיקר הדין.
כתב הרמב"ם בסוף הלכות מגילה
מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו. שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה .
כל ספרי הנביאים עתידים לבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר שהרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה.
שנאמר " ימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם".
אברהם מלמד
הערות או הארות
אתר עם ישראל- שאלה בהלכה- מתכונים לפורים- קניית מגילה- סרטונים מצחיקים-
הרב לסרי דרשה לפורים, הורדת דפי צביעה לילדים- מצגת על חומרת הפיקות.